Friday, October 7, 2016

Maria saman Jamal kerana kaitkan BERSIH dengan Daesh

JENAYAH JUMAAT, 7 OKTOBER 2016 @ 11:47 AM

 Oleh Ahmad Johari Mohd Ali ajohari@bh.com.my

GAMBAR fail, pemimpin Gerakan Baju Merah, Datuk Jamal Md Yunos pada sidang media berkenaan surat tuntutan saman oleh Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah di Bangunan UMNO Selangor, Rabu lalu. - Foto Shazreen Zamzur

KUALA LUMPUR: Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah mengemukakan saman fitnah terhadap Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar Datuk Jamal Md Yunos kerana mengaitkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu dengan Daesh.

 Maria Chin memfailkan saman itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini melalui peguam N Surendran dan Melissa Sasidaran.

Maria dalam pernyataan tuntutannya, berkata Jamal yang juga Pengerusi Gabungan NGO Melayu dan Gerakan Merah Malaysia (GNGOM) mengeluarkan kenyataan fitnah itu pada satu sidang media di pekarangan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), 28 September lalu.

Jamal yang dinamakan selaku defendan juga didakwa mengeluarkan perkataan fitnah kedua pada sidang media di pekarangan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman pada 4 Oktober lalu. Plaintif (Maria Chin) berkata, perkataan fitnah itu kemudian disiarkan dalam media cetak dan elektronik serta di portal berita seluruh negara.

Katanya, ia membawa maksud beliau seorang yang ganas dan tidak mematuhi undang-undang serta seorang ejen Daesh. Maria Chin berkata, ia juga membawa maksud bahawa beliau bersubahat dengan kumpulan pengganas dan terbabit dengan keganasan.

 Sehubungan itu, Maria Chin menuntut daripada Jamal, ganti rugi am dan teruk serta perintah injunksi bagi menghalang defendan daripada terus menerbitkan perkataan fitnah terbabit.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/199738

No comments:

Post a Comment