Sunday, December 12, 2010

Rendam mata palsu dua jam sekali




2010/12/12

MUHAMMAD Huzaifah   menunjukkan mata   kanannya yang buta dan digantikan dengan mata palsu.
MUHAMMAD Huzaifah menunjukkan mata kanannya yang buta dan digantikan dengan mata palsu.
KOTA BHARU: "Setiap dua jam saya perlu mengeluarkan mata palsu yang dipakai untuk direndam menggunakan air panas bagi mengelakkan bahagian mata bernanah akibat peluh," luah mekanik, Muhammad Huzaifah Mohd Noor, 20. 

Bekas pelajar jurusan Penyejukbekuan dan Penyaman Udara, Institut Latihan Perindustrian Pengkalan Chepa ini hilang mata kanannya selepas cedera dipercayai terkena serpihan kelongsong gas pemedih mata ketika rusuhan penyokong bola sepak Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammed IV, tahun lalu.
Anak bongsu daripada 12 beradik itu berkata, dia perlu berbuat demikian seperti diarahkan doktor bagi mengelak sebarang masalah berlaku di bahagian matanya jika terdedah dengan peluh.Meskipun pergerakan dan rutin harian terhad kerana perlu merendam mata palsunya dua jam sekali setiap kali memakainya, seperti remaja lain Muhammad Huzaifah masih tetap meluangkan masa bermain futsal bersama rakannya. 

"Biasanya, saya hanya memakai mata palsu ini apabila mahu keluar rumah atau bekerja. Kalau di tempat kerja, biasanya saya akan berbuat demikian... Alhamdulillah majikan dan kawan memahami dan prihatin dengan keadaan saya," katanya ketika dihubungi, semalam. 

Akhbar sebelum ini melaporkan seorang pelajar buta sebelah mata dipercayai terkena serpihan objek daripada gas pemedih mata ketika rusuhan penyokong bola sepak Kelantan di luar Stadium Sultan Muhammed IV tahun lalu. 

Ketika kejadian, Muhammad Huzaifah dari Kampung Pasir Tok Kambing, Kedai Lalat sedang mengemas barangan jualan di gerai minuman milik sepupunya, Abdul Rahman Hussein. 
Mata kanan Muhammad Huzaifah gagal dipulihkan walaupun menjalani pembedahan lebih empat jam di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) sejurus selepas kejadian. 

Selain itu, Muhammad Huzaifah berkata, dia terpaksa membelanjakan RM100 hingga RM150 setiap bulan bagi membeli ubat khusus untuk penjagaan matanya. 

Ibu tunggal enam anak rayu bantuan





KEMANG TIROK - “Saya berhasrat memohon modal pusingan untuk membuka kedai makan yang lebih besar kerana itu sahajalah sumber pendapatan saya untuk menampung keluarga serta perbelanjaan sekolah anak sejak suami meninggal lapan tahun lalu,” demikian kata ibu tunggal enam anak, Rohani Mamat, 41. 

Menurutnya, sebelum itu, dia hanya membuka kedai kopi dan pendapatan yang diperoleh tidak seberapa malah bergantung kepada wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM200 sebulan. 

“Duit bantuan JKM itu saya gunakan untuk membeli barang keperluan di kedai dan perbelanjaan sekolah dua anak iaitu Mohd Khairil yang berada di Tingkatan Dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Midin dan Siti Nur Fatihah yang masih belajar dalam Tahun Enam di Sekolah Kebangsaan (SK) Serada. 

“Itu sahaja yang mampu saya lakukan berikutan hasil jualan kedai kopi tidak mencukupi untuk perbelanjaan kami sekeluarga, apatah lagi empat anak saya yang lain hanya bekerja kampung,” katanya kepada Sinar Harian ketika menerima kunjungan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alur Limbat, Alias Abdullah di kedainya. 

Rohani berkata, dia berharap individu yang dermawan dapat memberi modal pusingan untuk dia membesarkan perniagaan kedai kopinya. 

Menurutnya, sekiranya dia mendapat bantuan kewangan daripada agensi berkenaan untuk memberi modal pusingan, dia tidak perlu lagi bergantung kepada jiran yang simpati terhadap nasibnya selain mampu meringankan sedikit beban yang ditanggung. 

“Status sebagai ibu tunggal menjadikan saya segan minta tolong orang lain tetapi jika terlalu terdesak sehingga terpaksa mengikat perut, saya gagahkan diri meminta pertolongan mereka yang sanggup membantu. 

“Kebiasaannya, anak yang bersekolah tidak membawa duit belanja kerana saya tidak mampu untuk memberi mereka duit lebih bagi membeli makanan,” katanya. 

Namun, Rohani tetap bersyukur kerana anaknya memahami keperitan hidup yang dilalui dan dia berazam mengubah nasib mereka sekeluarga dengan membesarkan kedainya demi masa depan mereka. 

Sementara itu, pada masa sama, Alias sempat menghulurkan bantuan kerana keseluruhan rumah dan kedainya ranap dipukul ribut pada awal Oktober lalu. 

Pada masa sama, Rohani turut berterima kasih dengan bantuan dihulurkan kerana kedainya beroperasi semula selain dapat menambah pendapatan seperti sebelumnya.

Belajar buat laman web


KUALA LUMPUR 10 Dis. - Warga kota kini bukan sahaja boleh mempelajari cara-cara membuat laman web tetapi apa yang lebih menarik ialah kelasnya diadakan secara percuma.
Itulah yang ditawarkan oleh e-Web site.com yang terletak di 22A-3-1, Jalan Megan Setapak, Megan Sri Rampai di sini.
Selain didedahkan mengenai cara membuat laman web sendiri, orang ramai juga akan diajar bagaimana untuk mengendalikan perniagaan secara dalam talian melalui laman web mereka.
Kelas yang diadakan pada setiap Sabtu selama tiga jam itu dikendalikan oleh seorang anak muda, Musaab Mesuri, 26, dan ia berjaya menarik ramai warga kota daripada pelbagai peringkat umur.
Musaab ketika ditemui berkata, kelas itu sudah dibuka di situ sejak hampir dua tahun lalu.
Katanya, kelas itu dibuka kepada semua rakyat Malaysia yang berminat mempelajari cara-cara membuat laman web dan belajar menguruskan perniagaan secara dalam talian.
Katanya, setakat ini, tiada kelas yang menawarkan pembelajaran membuat laman web secara percuma di negara ini.
"Kita akan mengajar mereka dari peringkat asas sehingga mahir membuat laman web sendiri.
"Setakat ini, rata-ratanya mereka yang datang masih tidak tahu bagaimana cara membuat laman web sendiri," katanya.
Namun, kata beliau, mengikut kebiasaan, peserta akan cekap membuat laman web hanya selepas tiga kali menghadiri kelas dan turut mampu menguruskan perniagaan dalam talian.
Sementara itu, Musaab menambah, tujuan kelas itu dianjurkan juga adalah untuk menyedarkan masyarakat mengenai kepentingan mengenal ilmu teknologi maklumat dan perniagaan dalam talian.
Katanya lagi, kebanyakan pelajarnya terdiri daripada pelajar universiti, pelajar sekolah, ahli perniagaan dan warga emas.
Ujarnya, kelas yang diadakannya pernah dihadiri oleh warga emas yang berusia 75 tahun tetapi masih bersemangat untuk mempelajari cara membuat laman web.
"Sambutan terhadap kelas ini juga sangat menggalakkan, saban minggu pelajar pasti bersilih ganti dan ini termasuk mereka yang datang dari Selangor, Pahang dan lain-lain," katanya.
Seorang pelajar, Murajan Simu, 58, berkata, dia sangat berminat untuk belajar membuat laman web kerana ingin menjalankan perniagaan secara dalam talian selepas ini.
Katanya, dia memang tidak tahu langsung tentang cara membuat laman web sebelum ini tetapi hanya setelah dua kali menghadiri kelas, dia sudah boleh mencipta laman web sendiri.
Malah, katanya, selain menghadiri kelas, pelajar juga diberikan cakera padat sebagai latihan dan belajar secara sendiri dirumah.
"Sekarang saya sudah mempunyai laman web sendiri dan akan meneruskan perniagaan secara online pula selepas ini kerana ia nampak lebih mudah dan cepat," katanya.

Perluaskan bas wanita


PENGENALAN bas khas untuk wanita oleh RapidKL menjanjikan perjalanan yang lebih selesa dan selamat kepada golongan tersebut.


KUALA LUMPUR 10 Dis. - Usaha Rangkaian Pengangkutan Intergrasi Deras Sdn. Bhd. (RapidKL) memperkenalkan bas khas untuk wanita ternyata mendapat sambutan yang menggalakkan daripada kaum itu.
Orang ramai yang ditemui menyifatkan langkah itu tepat pada masanya dan sesuai dengan senario semasa di mana semakin ramai golongan wanita menggunakan perkhidmatan bas terutama untuk ke pejabat.
Mereka berkata, pengasingan pengangkutan mengikut gender mampu mengelakkan kaum itu daripada menjadi sasaran gangguan seksual khususnya pada waktu puncak.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, secara keseluruhannya, kaum wanita dilihat benar-benar mengambil peluang untuk menggunakan kemudahan yang disediakan itu.
Utusan Malaysia yang turut menaiki perkhidmatan bagi laluan U41 bermula Pasar Seni hingga ke Kajang mendapati keadaan di dalam bas sememangnya jauh berbeza dengan keadaan bas RapidKL biasa.
Ia nampak lebih selesa dan selamat. Raut wajah penumpang juga mencerminkan keyakinan, malah mereka masih mampu melemparkan senyuman sekalipun terperangkap lebih satu jam untuk keluar dari ibu kota kerana hujan lebat.
Rapid KL mula memperkenalkan perkhidmatan itu secara ujian selama sebulan bermula awal bulan ini bagi mempromosikan keselamatan pelanggan dari kalangan golongan itu.
Bas untuk wanita itu merupakan perkhidmatan tambah nilai yang tidak akan mengganggu kekerapan serta jumlah bas normal syarikat itu.
Ketua Pegawai Operasi Bas RapidKL, Datuk Mohamed Hazlan Mohamed Hussain berkata, perkhidmatan khas itu bertujuan menyediakan suasana yang lebih selesa dan selamat kepada golongan wanita.
"Ini adalah berdasarkan kepada maklum balas yang kami terima daripada pelanggan terutama wanita yang berdepan dengan situasi tidak selesa ketika menaiki bas pada waktu puncak," katanya.
Walaupun bas berkenaan khusus untuk wanita sahaja, kanak-kanak lelaki bawah usia 12 tahun dibenarkan menaikinya dengan ditemani ibu atau saudara perempuan mereka.
Ikon 'Wanita Sahaja' dipamerkan pada bas iaitu di cermin hadapan, tingkap, pintu dan skrin LED untuk membezakannya dengan bas normal.
Inisiatif terbaru itu adalah salah satu usaha ke arah mencapai Pelan Menuju Ke Hadapan Prasarana (GFP) dengan lebih cepat.
Sementara itu, seorang pelajar, Alvania Ayu, 20, berkata, pengenalan bas khas untuk wanita itu disifatkan sebagai satu langkah menghormati martabat golongan itu.
Penuntut salah sebuah universiti tempatan yang berasal dari Indonesia itu mengakui berasa amat selesa dan selamat menaiki bas tersebut.
Pendapat Alvania turut dipersetujui S. Dewi, 43, yang sering menggunakan perkhidmatan bas di Hab Pasar Seni untuk ke Cheras bagi menjemput anaknya yang belajar di salah sebuah kolej di ibu kota.
Dia turut berharap RapidKL akan dapat meneruskan serta memperluaskan jaringan laluan bas bagi membolehkan lebih ramai wanita menerima manfaatnya.
"Sebagai pengguna RapidKL setiap hari, usaha ini adalah sesuatu yang amat baik demi memberi keselesaan kepada golongan wanita,'' ujarnya.
Sementara itu, bagi Siti Hanifah Idris, 58, langkah itu memberikan keselesaan kepada penumpang wanita yang sering menjadi mangsa gangguan mereka yang tidak bertanggungjawab.
Pendapat sama dilontarkan Alice Liew, 72, dan dia melihat langkah RapidKL memperkenalkan bas khas untuk wanita sebagai sesuatu yang amat baik dan wajar dicontohi oleh syarikat bas yang lain.
Mohd. Nor Ibrahim, 55, pula berpendapat usaha itu membuktikan keprihatinan pihak berkenaan melindungi dan memelihara kepentingan wanita dengan mewujudkan persekitaran selamat.
Bagaimanapun, dia turut meminta RapidKL agar mempertimbangkan beberapa perkara termasuk menambah laluan serta waktu perjalanan agak tidak jauh berbeza dengan bas biasa.
"Saya dan isteri merupakan pengguna bas RapidKL setiap hari. Sejak diperkenalkan, saya terpaksa membiarkan isteri menaiki dahulu bas dan saya pula terpaksa menunggu bas biasa dalam tempoh agak lama,'' ujarnya.
Dalam pada itu, seorang pemandu bas khas wanita berkata, memang berlaku kejadian penumpang lelaki tersilap menaiki bas yang dikhaskan untuk wanita itu.
"Ini biasa. Sudah adat jika mahu memperkenalkan benda baru tetapi keadaan itu kini semakin kurang,'' katanya yang enggan dikenali.
Katanya, kekeliruan di kalangan penumpang lelaki kini berkurangan dengan adanya tanda khas yang diletakkan di hadapan bas.
Kaum wanita juga meminta RapidKL lebih tegas agar kejadian bas dicerobohi kaum lelaki seperti yang sering berlaku dalam perkhidmatan KTM Komuter tidak berulang.
Namun, mereka percaya langkah itu lebih mudah dilakukan kerana jumlah penumpang yang lebih kecil dan bas RapidKL boleh menggunakan hanya satu pintu berbanding banyak pintu pada koc komuter.
Sepanjang tempoh ujian itu, perkhidmatan itu disediakan di tujuh laluan pada pukul 6.45 dan 7.30 pagi serta 6 dan 6.45 petang.