Wednesday, January 23, 2013

PTPTN dibatal

 

This is Shaitan..

 This is Shaitan... Always stops you from doing good deeds..... Beware from the whisper of the Devil... 

syria

 Families have been destroyed and terrorized. 
Children have been scarred for life with images and irreversible traumas. 
Volunteers tell their stories as the roars of warplanes and bombs, the color of blood, the smell of death and the looming threat of snipers fill the children's dreams.

Source : NINO Fezza cinereporter

syria

Once upon a time, they were children. Once upon a time there was something called human conscience.
Some of Taltal massacre victims.
January 22, 2013
Al Bab town- Aleppo
http://youtu.be/YEbjn34424A

Perang MALI

#Ternyata Mali adalah Sumber Emas Afrika, Maka Untuk Itulah Barat menyerang MALI

“Sebuah operasi militer barat tanpa kompromi melawan Islam radikal yang diperkirakan akan berakhir dalam hitungan minggu ‘Ungkap Menteri Luar Negeri Prancis Laurent Fabius awal bulan ini menggambarkan intervensi negaranya di Mali. Membuat suara serangan militer seperti lelucon. Fabius berani membual tentang bagaimana ‘menghentikan teroris’, dan bualan bombastisnya dengan mengatakan , “Hari ini kita mulai mengurus teroris ‘dari pangkalnya’

Militer Perancis, yang mencakup elit pasukan khusus dan detasemen Legiun Asing, dilengkapi dengan teknologi persenjataan tinggi , serta tank dan kendaraan lapis baja pengangkut personel. Didukung oleh Tentara Mali, mereka menyapu melalui kota-kota kunci di negara Afrika tengah seperti Diabaly dan Douentza pekan ini, yang sebelumnya dikendalikan oleh mujahidin membawa senjata mereka sendiri dalam cahaya rendah 4×4 truk pick-up. Yang terpenting dari semua serangan militer tersebut , Perancis memiliki kontrol udara yang berarti pesawat tempur Rafale dapat menghancurkan basis musuh dari udara dan mereka siapkan amunisi yang cukup banyak.

Hanya satu pilot helikopter telah dilaporkan tewas di antara pasukan Prancis sejauh ini, sementara kematian mujahidin mengarah ke ratusan nyawa. Tidak ada keraguan bahwa Al-Qaeda tersudutkan, dan bahwa tujuan utama mereka menstabilkan posisi di Mali bekas koloni Prancis ini, untuk saat ini setidaknya, telah digagalkan oleh Prancis.

Apa yang jauh lebih mengkhawatirkan bagi Perancis dan Fran├žois Hollande adalah dampak dari kampanye militer yang singkat, tajam, dan kemungkinan besar awalnya terlihat efektif bagi mereka.

Dalam hal jumlah, pasukan Islam yang terdiri dari sekitar 6.000 orang, termasuk sekitar setengah yang menjadi anggota Al-Qaeda di Maghreb Islam (AQIM). Kelompok ini sangat ditakuti oleh Perancis, yang dipercaya mereka ingin mendirikan sebuah pemerintahan gaya Taliban di Mali. Dari sana akan berada dalam posisi dan basis untuk merencanakan serangan lebih lanjut pada kepentingan Barat.

Mr Hollande tentu takut efek domino jika Mali jatuh ke Islamist .Disekitar Mali terdapat bekas jajahan Perancis di negara-negara tetangganya seperti Pantai Gading, Chad dan Republik Afrika Tengah .

Sedangkan Kelompok Militan Aljazair yang baru baru ini terlibat dalam drama penyanderaan Amenas adalah kelompok sempalan AQIM, yaitu kelompok “Tanda Tangan Brigade darah,” yang telah mengaku bertanggung jawab atas penyanderaan di kompleks gas Amenas, di selatan timur Aljazair, pekan lalu. Tidak hanya korban tewas yang disebabkan oleh krisis drama empat hari yang sudah menewaskan paling tidak 100 nyawa. Disisi lain Perdana Menteri Abdelmalek Sellal telah mengkonfirmasi bahwa sebagian besar kelompok militant tersebut adalah Al-Qaeda yang berasal dari Mali.

Di Mali, banyak yang tidak mengetahui bahwa banyak sekali situs kepentingan barat disana. Jangan lupa bahwa negara, seperti tetangga Afrika Barat itu , kaya akan kekayaan alam yang menguntungkan. France menghasilkan 78 persen listriknya dari energi nuklir dan tertarik pada uranium Mali. Perusahaan Areva Perancis membangun pabrik uranium terbesar kedua di dunia di Nigeria.

Mali adalah terbesar ketiga negara produsen emas di Afrika , sementara tetangga Nigeria adalah eksportir minyak terpenting di wilayah tersebut, mengirimkan jutaan barel per tahun ke negara-negara termasuk Inggris dan Amerika Serikat. Amerika khususnya bergantung pada Afrika untuk mineral strategis dan minyak bumi, dengan hampir 14 persen dari impor minyak mentah AS yang berasal dari benua ini . Jadi Mali sangat berdampak besar bagi Barat, dan orang-orang seperti Belmokhtar tentunya akan menjadi target dari kekuatan mereka untuk ‘target ‘ serangan bila memungkinkan.

Kisah dalam drama Amenas dalam tanda kutip dilaporkan oleh media Aljazair, Belmokhtar mengatakan: “Kami memiliki sekitar 40 jihadis, sebagian besar dari mereka dari negara-negara Muslim dan beberapa bahkan dari Barat.” Terbukti adalah diantara yang tewas dari mujahidin dua diantaranya adalah pemegang paspor Kanada, dan mungkin ada orang lain dari negara-negara Eropa lainnya termasuk Perancis sendiri.

Pesannya adalah jelas kepada Mr Hollande seperti itu adalah perang barat dan islamis tidak terbatas pada Mali, lebih dari itu , dan perang juga akan menyebar pada negara-negara seperti Afghanistan dan Somalia. Medan pertempuran dari perang melawan mujahidin akan tersebar di seluruh dunia, dan fokus pertempuran telah bergeser dari timur Tengah ke Afrika Utara karena krisis Mali i

Sebagai Perdana Menteri Inggris David Cameron menjelaskan, negaranya akan membutuhkan ‘Tangan Besi’ untuk menghadapi ancaman teroris, dan ini kemungkinan akan melibatkan ‘perjuangan. ”

Ya, pasukan Prancis secara teknis bisa keluar dari Mali ‘dalam hitungan minggu setelah kemenangan penting tersebut, namun kekuatan multi-nasional mujahidin global akan berlangsung lama pada tahun-tahun yang akan datang.

(Nabila Ramdani adalah pemenang penghargaan Paris-lahir jurnalis lepas keturunan Aljazair yang mengkhususkan diri dalam politik Perancis, urusan Islam, dan Dunia Arab @ NabilaRamdani – Al Arabiya


#presiden MESIR muhamad mursi : "Intervensi Prancis Bisa Ubah Sahara Menjadi Afghanistan Baru"

Pasukan Perancis dan Mali merebut kembali dua kota utama selasa ini dari mujahidin Islamis . Mesir memperingatkan serangan Prancis yang dapat memicu konflik regional.

Mesir, yang saat ini berada dalam pemerintahan Islamis , mengatakan bahwa intervensi adalah pelanggaran terhadap masyarakat global , hal itu dapat mengubah zona Sahara Afrika menjadi Afghanistan baru

“Kami tidak menerima sama sekali intervensi militer di Mali , karena hal itu yang akan menyulut konflik di wilayah tersebut,” kata Presiden Mohamed Mursi Senin lalu.

#Perancis Anggap Penolakan Mursi terhadap Intervensi Militer di Mali sebagai Suara Minoritas

Perancis menolak sikap Presiden Mesir Muhammad Mursi yang tidak menyetujui intervensi militer di Mali, dengan alasan bahwa pendapat Mursi merupakan “minoritas” yang menghadapi sebuah konsensus dari masyarakat Internasional, katanya.

Seorang juru bicara Kementerian Luar Negeri Perancis, Philippe Alliot, mengatakan dalam jumpa pers, bahwa “Paris akan mengklarifikasi dan memberi rincian lebih lanjut tentang apa yang terjadi dan tentang alasan yang mendorongnya ikut campur tangan tentang permasalahan internal Mali, Perancis mengakui bahwa pihaknya tidak menjelaskan sikapnya tersebut secara rinci.”

Dia menekankan bahwa negaranya perlu melanjutkan kembali pembicaraan bilateral dengan Mesir dan menjelaskan kepada mereka tentang keseriusan perihal ini. Ia menjelaskan bahwa Krisis Mali akan menjadi salah satu agenda pada kunjungan Mursi ke Paris.

Juru bicara Perancis menyatakan bahwa Paris dan Kairo berbagi tujuan dan prioritas yang ditetapkan dalam resolusi dewan Keamanan pada pentingnya mempertahankan Integritas teritorial dan stabilitas di daerah Mali dan melawan apa yang ia sebut “terorisme” dan untuk mencapai solusi politik.

Pada hari Senin lalu Presiden Mesir mengutuk intervensi Perancis di Mali, Mursi mengatakan dalam sebuah pidatonya saat pembukaan KTT ekonomi Arab di Riyadh bahwa Kairo tidak pernah menyetujui intervensi ini karena hanya akan menyulut konflik baru di wilayah tersebut.

#Mali dibiarkan Bertempur Sendirian, kala Prancis, PBB, Rusia, AS, Canada Bersekutu Serbu Mujahidin Mali

Jet tempur Perancis melakukan serangan terhadap posisi-posisi kekuatan mujahidin hingga ke Mali utara.

Laporan hari minggu Mujahidin telah meninggalkan beberapa posisi mereka dan berkumpul di wilayah pegunungan Kidal, benteng utara mereka, 1.500 km dari Bamako dan dekat perbatasan dengan Aljazair.

“Penyebaran mereka ke arah utara , yang dimulai 24 jam yang lalu, tentara kami sudah berada di dalam kota-kota Niono dan Sevare,” kata Letnan Kolonel Perancis Emmanuel Dosseur.

Niono terletak 350km dari ibukota Mali dan 60km selatan Diabaly, yang dikuasai hampir seminggu yang lalu oleh mujahidin dan kemudian dibom oleh jet tempur Perancis.

Sevare memiliki bandara strategis paling penting yang bisa membantu melayani serangan udara . Daerah ini sekitar 630km dari Bamako.

Wilayah Sevare juga dekat konna, pekan lalu dikuasai oleh mujahidin sejak tanggal 10 Januari, memicu intervensi militer Prancis .

“Kami berada dalam fase yang maju,” kata seorang perwira tentara Perancis yang bertugas operasi di Niono dan kota Diabaly, yang status siapa yang masih kuasai kota itu masih belum jelas pada hari Minggu kemarin di tengah saling klaim yang bertentangan mengenai apakah ada mujahidin sudah keluar dari kota itu atau belum.

“Di Diabaly, situasinya tidak begitu jelas tetapi tampaknya para pejuang mujahidin telah meninggalkan kota itu,” katanya, mengidentifikasi dirinya sebagai Frederic saja.

“Tujuan kami jelas, kami akan lumpuhkan Mali secara total, sehingga tidak ada lagi kantong perlawanan (militan Islam)”, Jean-Yves Le Drian, Perancis menteri pertahanan, mengatakan pada televisi France 5.

Dia juga mengatakan tujuh warga Perancis disandera oleh pejuang di Niger dan Mali dalam beberapa tahun terakhir masih hidup, ia menambahkan telah ada “kontak dengan penyandera”.

Sebelumnya, Laurent Fabius, Perancis menteri luar negeri, mengatakan Rusia telah menawarkan untuk membantu pasukan transportasi dan pasokan ke Mali dan Kanada telah menawarkan bantuan untuk mengangkut tentara Afrika ke negara itu.

Hanya sekitar 100 tentara dari 5.800 yang direncanakan , sementara Perancis mengatakan memiliki 2.000 tentara yang sudah di lapangan.

Ditanyakan pada radio Europe 1 pada hari Minggu tentang bagaimana tentara-tentara Afrika akan diangkut, Fabius mengatakan “ada transportasi yang akan sebagian digalang oleh militer Afrika sendiri, sebagian oleh orang Eropa dan sebagian oleh Kanada.”

Dia mengatakan “Rusia telah mengusulkan untuk menyediakan sarana transportasi untuk Perancis, sehingga cukup beragam bantuannya”.

Pengumuman itu muncul sehari setelah pertemuan puncak darurat di Afrika Barat ECOWAS blok regional yang disebut di PBB ” untuk segera memberikan dukungan keuangan dan logistik untuk penyebaran misi ke Afrika”

Israel Akan Ikut Perang Melawan Mujahidin di Mali

Perdana menteri Israel Benjamin Netanyahu mengungkapkan kepada Presiden Francis Hollande bahwa mereka akan melanjutkan dukungan terhadap operasi militer Perancis di Mali,” dan menyatakan belasungkawa atas korban-korban yang jatuh dari tentara Perancis dalam operasi tersebut.”

Kantor Informasi Perdana Menteri Israel Netanyahu menghubungi presiden Perancis dan menyampaikan kepadanya tentang dukungan untuk intervensi Militer, dan memuji apa yang ia sebut sebagai “langkah serius dan berani yang di lakukan oleh Perancis melawan Mujahidin.”

Pernyataan yang dikeluarkan kantor Informasi Netanyahu mengatakan bahwa Hollande mengetahui melalui kontak dengan sejumlah pemimpin Afrika bahwa ada bahaya yang sedang mengancam benua Afrika itu. (hr/Islam Today)

Sumber : ERAMUSLIM
 —

PERANG AKHIR ZAMAN

 Pasukan Dan Pertahanan Rudal jerman Tiba Diturki, Pasukan Rum Berkumpul Didekat Syam, Apa Yang Akan Terjadi ?

HATAY – Konflik di Suriah ternyata membuat ketakutan rezim thaghut Turki yang sekuler, ia meminta bala bantuan tuannya teroris Amerika Serikat, Belanda, dan yang baru tiba Jerman untuk mengirimkan pasukan perangnya dan pertahanan rudal guna mencegah meluasnya pertempuran disana.

Senin (21/1/2013), setelah menempuh perjalanan laut, akhirnya sistem pertahanan rudal Patriot milik Jerman telah tiba di sebuah pelabuhan di selatan Turki, “Jerman mulai membongkar rudal di Pelabuhan Iskenderun, di Provinsi Hatay pada pukul 7 pagi,” sebut laporan stasiun televisi NTV.

Masih menurut laporan itu, selanjutnya sistem pertahanan rudal Patriot itu akan dibawa ke sebelah selatan Provinsi Kahramanmaras melalui jalur darat. Satu hari sebelumnya, ratusan tentara Jerman yang akan mengoperasikan rudal Patriot tersebut sudah lebih dulu tiba di Turki.

“Hampir 240 tentara Jerman tiba di Pangkalan Udara Incirlik, di Adana dan akan melanjutkan perjalanan ke Provinsi Kahramanmaras, lokasi di mana rudal Patriot Jerman akan ditempatkan,” sebut laporan kantor berita Anatolia.

Kedatangan dua sistem rudal Patriot dan ratusan tentara Jerman ini adalah atas permintaan Turki, yang mengajukan permohonan penempatan rudal Patriot di sepanjang perbatasan negara itu yang bersebelahan dengan Suriah. Turki khawatir, artileri dari perang di Suriah antara mujahidin dan thaghut Bashar Al-Assad masuk ke wilayah Turki.

Kehadiran rudal NATO di kawasan ini telah memicu protes sejumlah negara di kawasan tersebut.

Bangsa RUM (Romawi) dan kaum muslimin di Syam

Pertempuran demi pertempuran antara mujahidin di Syam (Suriah) dengan rezim thaghut Bashar Al-Assad tidak ada beda dengan pertempuran antara mujahidin dengan thaghut lokal lainnya yang dibantu oleh thaghut dari bangsa RUM, yaitu pertempuran antara hak dan batil.

Namun, tidak bisa kita pungkiri bahwa Syam merupakan tempat yang Allah SWT limpahkan di dalamnya kelebihan keberkahan. Dan disitulah tempat dimana dikabarkan oleh Rasulullah SAW Al-Malhamah Al-Kubra (perang besar) terjadi antara kaum muslimin dengan Yahudi beserta salaibis internasional – bangsa RUM.

Sebagaimana Rasulullah SAW bersabda :
“Tidak akan terjadi hari kiamat sebelum pasukan Romawi turun ke medan perang di kota A’maq atau kota Dabiq kemudian dihadapi oleh pasukan (muslimin) dari Madinah dari sebaik-baik penduduk bumi pada hari itu….dst.” (HR. Muslim: 5157, Ibnu Hibban dalam Shahihnya: 6813 (15/224)

Syeikh Yaqut Al-Hamawi rahimahullah berkata:
”Kota A’maq disebutkan dalam hadits tentang penaklukan Konstantinopel. Beliau bersabda: “Kemudian pasukan Romawi turun di kota A’maq dan Dabiq. Dan mungkin juga ada hadits dengan bentuk jamak dan yang dimaksud adalah Umuq. Yaitu sebuah distrik (kota kecil) dekat kota Dabiq di antara kota Halab (Aleppo) dan kota Anthakiah.” (Mu’jamul Buldan: 1/222).

Dabiq merupakan daerah di Suriah yang dekat dengan perbatasan Turki

Diriwayatkan dari Yusai bin Jabir: Bertiup angin di Kufah datanglah seorang pria yang ucapan hanyalah: “Ya Abdullah bin Mas’ud kiamat telah datang.” maka beliau duduk dan bersandar kemudian berkata: “Sesungguh kiamat tidak akan terjadi hingga tidak dibagikan lagi warisan dan tidak bergembira dengan ghanimah.” Beliau berisyarat dengan tangan ke arah Syam seraya berujar: “Akan ada musuh yang berkumpul untuk menyerang kaum muslimin maka kaum muslimin pun berkumpul untuk melawan mereka.” Aku katakan: “Romawi yang anda maksud?” Beliau menjawab: “Ya. Ketika itu akan terjadi peperangan yang dahsyat…..dst.

Apakah berkumpulnya bangsa RUM (Romawi) – salibis di Turki perbatasan dengan Syam (Suriah), dimana keinginan mereka ialah membendung eksistensi mujahidin dan kaum muslimin setelah rezim thaghut Bashar runtuh, menandakan Al-Malhamah Al-Kubra (perang besar) akan terjadi ?. Wallahu a’lam bishowab

Allah SWT berfirman :
“Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu milik dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah,, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; tetapi Allah mengetahuinya. Ap saja yang kamu infakka dijalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi. (QS. Al-Anfal : 60)


Sumber : diolah dari sindonews, dbs

Foto : Pasukan Jerman di Turki (Reuters)

komeng papamimin :
Perang itu akan terjadi dan pasti akan terjadi. Perang idiologi sudah terjadi, perang agama pasti akan terjadi, dan nubuat spt itu sudah ada di semua agama. So, siapkan saja diri masing masing, mati konyol atau mati membela kebenaran.

Menengok Islam di MALADEWA

Maladewa merupakan Negara yang berada di selatan barat daya India, atau sekitar 700 kilometer bersebelahan dengan Negara Srilangka. Maladewa merupakan sebuah Negara kepulauan yang terdiri dari kumpulan atol di samudera Hindia. Atol yang dimiliki Negara kecil ini berjumlah 26 atol serta terbagi menjadi, 20 atol administartif dan 1 kota. Luas Negara inipun hanya sekitar dua kali lebih besar dari kota Washington yang berada di Amerika Serikat, serta populasinya yang juga terbilang sedikit, yakni hanya sekitar 400.000 jiwa. Selain memiliki luas yang tak seberapa, yakni hanya sekitar 820 Km yang terbentang dari utara ke selatan, dan 120 Km dari timur ke barat, ternyata Negara ini juga merupakan negara yang datarannya paling rendah di dunia, diperkirakan hanya 2,3 meter dari permukaan laut.

Namun, negara kecil yang tak banyak orang mengenal ini memiliki eksotika alam yang sangat luar biasa, sehingga selebrita dan wisatawan dunia pun banyak memuji dan mengunjunginya. Selain memiliki panorama alam yang indah memukau mata, yang juga merupakan aset untuk pemasukan negara, Maladewa juga memiliki hasil alam lain seperti ikan tuna yang sudah disediakan laut untuk penduduknya, oleh sebab itulah rata-rata penduduk maladewa bermata pencaharian sebagai nelayan, bertanam kelapa serta meng impor beras.

Dan yang lebih menakjubkan lagi adalah, meski Maladewa merupakan Negara yang
bersebelahan dengan Negara India dan Srilangka yang mana kedua Negara tersebut mayoritas penduduknya menganut agama Hindu dan Budha, tetapi mayoritas penduduk Negara Maladewa adalah Islam. Menurut Minivan News,

sebuah laman berita di Maladewa, jumlah pemeluk Islam di negara itu mencapai 99,41 persen
dari total jumlah penduduknya. Konstitusi
Maladewa bahkan mengklaim bahwa penduduk di negaranya 100 persen beragama islam. Namun menurut data pada pew research center mengatakan bahwa, populasi muslim di Maladewa mencapai 98,4 persen dari sekitar 309 ribu total penduduk negara tersebut pada tahun 2009. Penduduk Maladewa sendiri sebenarnya didominasi oleh imigran asal Srilangka. Awalnya, mereka lebih banyak menganut agama Hindu, akan tetapi penguasa Maladewa dari waktu ke waktu mengharuskan siapapun yang ingin tinggal di Maladewa untuk terlebih dahulu beragama Islam.

#Ghirah ke-Islaman Di Maladewa

Islam telah hadir di negara Maladewa sejak berabad lampau, penyebarannya pun sama dengan berbagai kawasan lainnya, agama Islam di negara Maladewa pun pertama kali diperkenalkan oleh para pedagang asal Timur tengah dan Gujarat untuk kemudian diterima dengan baik oleh masyarakat setempat. Hingga kini, gurat cahaya ke-Islaman pun tak lantas pudar dan luntur, namun semakin terus mengalami perkembangan yang baik di tingkat pemerintahan mau pun sosial kemasyarakatannya. Ini misalnya terjadi saat presiden Mamun Abdul-Rashid berpidato pada bulan juli 1984 yang dengan tegas menyerukan “Islam agamaku”. Menurutnya, Islam merupakan pandangan hidup yang ideal. Islam juga sangat dinamis dan mampu mengikuti perkembangan zaman, hingga membawa kemanfaatan bagi siapapun, dimanapun dan kapanpun. Selain itu sebagai tindak lanjut untuk menambah ghirah keislaman pada segenap komponen masyarakat, maka pada bulan November 1984, presiden mencanangkan proyek pembangunan komplek Masjid Jami dengan Biaya sekitar 7 juta dolar AS. Dan pada tahun 1997, lahir undang-undang negara yang menyatakan Islam sebagai agama resmi negara. Ditetapkan pula bahwa setiap warga negara harus beragama Islam dan pengamalan agama selain Islam dilarang berdasarkan undang- undang. Akan tetapi tetap ada pengecualian bagi orang asing yang non- Muslim, mereka tetap bisa menjalankan ibadah sesuai kepercayaannya namun harus dilakukan secara privasi serta tidak diperbolehkan mengajak penduduk untuk berpartisipasi. Dalam hal ini, Presiden merupakan “penguasa tertinggi penegak syariat Islam”. Presiden Maumoon Abdul Gayoom juga menggariskan kembali pendirian negara ini, yaitu tak ada agama selain Islam di negaranya. Untuk itu, presiden kemudian menginstruksikan Menteri Dalam Negeri untuk menyusun langkah-langkah dalam mempertahankan dan menjaga kesatuan agama. Maka terbentuklah Mahkamah Tinggi Agama Islam yang dapat memberikan arahan- arahan di bidang agama. Selain itu, disiapkan pula pedoman dan standar pelaksanaan ibadah sehingga amal ibadah umat dapat diterima di sisi Allah SWT. Selain itu di negara yang beribu kota di Male’ini , masjid atau yang disebut miski, merupakan simbol penting sebagai pusat keIslaman, sehingga hampir diseluruh pelosok Maladewa terdapat masjid yang berdiri, yakni terdapat sekitar 725 masjid dan 266 masjid yang berbeda untuk perempuan.

#Islam Agama Resmi Maladewa
Islam merupakan agama paling resmi sejak 800 tahun lalu, dan satu-satunya yang diakui oleh negara yang juga dikenal dengan sebutan Maladives ini, sehingga peredaran barang atau material apapun yang bercirikan non-Islam dilarang oleh pemerintah, begitu pula dengan penjualan pernak-pernik agama non-Islam, seperti kartu dan pohon natal, kecuali hanya untuk orang asing dan turis yang tengah bertandang kesana, dan apa bila ingin menyimpan literature-literatur agama, seperti Injil yang digunakan untuk kepentingan pribadi masih bisa dimaklumi dan diperbolehkan. Langkah lainnya, untuk tetap menjaga keIslaman di negara ini adalah dengan pelarangan tegas terhadap berbagai aktivitas penyiaran agama selain Islam serta misionaris. Peralihan agama dari Islam ke agama lain sangat bertentangan dengan hukum syariat , dan dapat berdampak pada hilangnya hak kewarganegaraan.

#Hari Jumat, Hari Penting di Negara Maladewa

Di Maladewa, hari jumat merupakan hari yang istimewa dan hari yang terpenting bagi para warga muslim Maladewa untuk mengunjungi masjid. Untuk itu, pertokoan dan perkantoran di seluruh penjuru negara mengakhiri aktifitas mereka pada pukul 11.00 siang. Khotbah jumat pun dilaksanakan 1,5 jam setelahnya atau sekitar pukul 12.30 . Begitu pula saat bulan ramadhan tiba, seluruh kafe dan restoran tutup, pemerintah pun membatasi jam untuk bekerja, dan setiap harinya ketika azan berkumandang lima kali sehari, kafe, restoran, serta pertokoan menghentikan aktivitas perniagaan mereka selama 15 menit untuk melaksanakan ibadah sholat.
 

syria

Anak kecil ini, As-Syahid Khaled Al-Mulla merupakan di antara mangsa kekejaman pembunuhan besar-besaran Basyar di pinggir Dimasyq semalam.

Terima kasih kepada seluruh pemimpin-pemimpin negara umat Islam yang terus mendiamkan diri melihat kekejaman ini. — 

Syria

Makluman kepada semua mereka yang ingin ambil bahagain dalam menjayakan program Dana Baju Sejuk ke Syria ini,sebarang persoalan dan pertanyaan sila hubungi wakil kami dari Muslim Care Malaysia Society,iaitu :-

Ustaz Syed Amni Syed Mohamed 0133114701 
Sdr Said 0103689926
Sdr Abd Rahman 01115542139

bagi mereka yang sudah post atau telah courier ke mana2 pusat khidmat courier,sila maklum kan kepada wakil kami bagi tujuan collection,nant kalau post tapi tak inform ,bantuan yang di beri tu return balik pada tuan/puan sekalian..penyertaan masih dibuka,cepat kumpula pahal akhirat,,..

Antara barangan yang kami terima :-

-Wang ringgit
-Baju Sejuk (baru atau 2nd yng masih elok digunakan )
-Selimut tebal / Blanket (baru atau 2nd yng masih elok digunakan )
-Stokin tebal ( baru)
-Sarung tangan winter (baru atau 2nd yng masih elok digunakan )

Barang yang di larang post :-

- Baju Kebaya / baju Kurung / Baju & pakaian seksi2
- Baju dalam / seluar dalam

diharap dapatlah menderma dengan ikhlas,jangan diambil peluang ini sebagai tempat pelupusan pakaian lama anda semua,ingatlah wahai sahabat sekalian,segala bantuan yang anda salurkan akan menjadi saksi di depan Allah kelak..semoga kalian memperolehi pahala yang berlipat ganda daripada Allah dalam usaha membantu sesama saudara kita di Syria..Syukran Jazakallah

harap maklum

JAMBUL TERJOLOL!!!

JAMBUL TERJOLOL!!!  Rosmah malukan Najib di Palestin, Jamil Khir , Nasharuddin , Zul Kulim ta€k nasihat ka?
Dengan muka tak tahu malu Rosmah tampa segan silu mengayakan jambul rambut terjojol di dalam lawatan konon-nya yang ulung bagi seorang Perdana Menteri Malaysia.

Najib memang tidak berani menegur apatah lagi mengarahkan Rosmah supaya berpakain sopan ketika melawat kesebuah negera Islam yang amat terkenal sejarah para syuhada dan juga tempat dimana ramai dikalangan Nabi berada di sini suatu masa dahulu.

Sikap angkuh,sombong dan bodoh Rosmah tidak henti-henti dilakukanya,menyebabkan krebiliti Najib semakin jatuh disebabkan Rosmah.

Jemaah Menteri yang turut serta dalam lawatan ini seperi Jamil Khir pun tidak berani bersuara menasihat Rosmah supaya menjaga adap disebuah negara Islam yang panjang sejarahnya.orangni

Memalukan orang Islam seluruh Malaysia...Rosmah terjojol rambut.
 

Kuliyah Maghrib di Masjid Kg. Butut K.Berang Hulu T'ganu 23.1.12

Syiah Hunter "Givara"

 Syiah Hunter "Givara", Givara adalah wanita Palestina yang bergabung dalam barisan mujahidin Syria(FSA). Ia adalah sniper wanita yang paling dikenal dikalangan mujahidin FSA dalam membunuh banyak tentara Assad.

Homs - Syria,

 "Dan bukan engkau yang melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yang melempar." QS.8:17

Pelepasan roket buatan mujahidin "Volcano Roket 2" ke arah pangkalan-pangkalan militer Assad oleh Mujahidin FSA dari brigade Syuhada(Liwa' Syuhada).

(Semoga Allah kuatkan langkah-langkah kaki mereka, dan karuniakan bagi mereka kemenangan)

Homs - Syria, 

As-Syahid Muhammad Ibrahim(14 tahun)



Muhammad berasal dari kota Daraa, Syria. Ia dipenjara oleh keamanan militer Rezim selama 20 hari, dan selama didalam penjara ia terus menerus disiksa. Ia diwajibkan oleh tentara untuk terus menerus meminum air lalu setelah itu ia ditendangi, dibanting dan dipukuli. 

Setelah Muhammad berhasil dikeluarkan dari penjara, ia dibawa ke rumah sakit untuk melakukan pemeriksaan dan ditemukan bahwa terdapat kerusakan pada organ tubuh bagian dalam dan sudah pada keadaan kritis serta membutuhkan operasi segera.

Muhammad dibawa ke kota Irbid di Jordan untuk melakukan operasi, namun diperbatasan Jordan rombongan yang membawa Muhammad dipersulit mendapatkan izin masuk dan kedua orang tua Muhammad tidak diizinkan masuk ke negeri Jordan.

Muhammad Syahid saat sedang dilangsungkan operasi, dan ia meninggal saat tidak ada satupun keluarganya yang menemani.

Semoga Allah merahmatinya dan memberikan kedua orang-tuanya kesabaran.

Kebencian terhadap islam di Amerika

Kebencian terhadap islam di Amerika (Islamophobia) selama ini yang dikobarkan ternyata berbeda dengan kenyataan dilapangan, Islam Amerika lebih bersahabat. Sebagai tanggung jawab mengoreksi kesalahpahaman tentang Muslim. Islamic center Amerika sebagai percontohan aktifitas kemanusiaan yang tidak memandang latar agama baik Muslim maupun non Muslim. Dan mendapatkan pujian dari tokoh-tokoh Kristen dan Yahudi.

"Mereka adalah referensi yang hebat untuk mengajukan pertanyaan, Pusat sumber daya itu tidak ternilai harganya" ungkap pendeta dan advokat pasien di North Hills Hospital dan North Richaland Hills, Daniel Stafford. Dia beralih ke Islamic Center bersama dengan rabi lokal dan gereja Katolik untuk saran, terutama ketika seseorang meninggal.

Banyak program kemanusiaannya, seperti layanan kesehatan dan konseling untuk warga kurang mampu, layanan konseling, upaya transmigrasi bagi para imigran dan pemberdayaan perempuan, dengan menjaga mereka sehat dan aman melalui konseling perkawinan dan keluarga.

“Jika seorang wanita menghadapi kekerasan dalam rumah tangga, Islamic Center akan membuat rencana untuk keamanan dan manajemen perawatan, dan jika diperlukan, rujukan ke tempat penampungan, kata Thompson, the center's program director.

"Ini berasal dari agama kita, (Islam rahmatan lil alamin, Islam untuk semua umat), Membantu satu sama lain, membantu orang-orang miskin dan golongan masyarakat yang lemah adalah bagian tak terpisahkan dari keyakinan kami" ungkap Ketua dewan Layanan Kemanusiaan Pusat Komunitas Muslim, Aftab Siddiqui, seperti dikutip Onislam (21/1).

Sukarelawan ada yang berasal dari dokter Kristen, Allen Roach, seorang dokter gigi Kristen, "Saya menikmati melakukan hal itu,"

Islamic Center didirikan pada tahun 1995 dan melayani lebih dari 4.000 orang di Tarrant County dan beberapa bagian dari Dallas County pada anggaran tahunan sekitar $ 320.000, Lebih dari separuh anggaran berasal dari sumbangan dan zakat (sedekah) dari komunitas Muslim, Hibah dari negara, Susan G. Komen for the Cure foundation dan rumah sakit lokal

Melalui onislam
http://www.onislam.net/english/news/americas/460958-islamic-center-helps-texas-community.html

korban serangan roket Assad

 Tidak diketahui siapa namanya..
Tidak diketahu dimana alamatnya..
Tidak diketahui siapa Ayah-Ibunya..
Yang kami ketahui.. hanya bahwa ia telah pergi ke Surga..

Ia adalah anak korban serangan roket Assad kemarin, 22-1-2013 di tepi kota Damaskus dan hingga kini belum diketahui identitasnya. - JKK UNK

Minggu Paling Berdarah di Syria: Sekitar Seribu Orang Syahid Dibantai




Dalam sehari, Sabtu 19 Januari 2013, tercatat 136 kaum Muslimin menemui syahid di berbagai kawasan Syriah karena berbagai aksi penyerangan yang dilakukan pasukan rezim Basyar al-Assad. kemarin, Ahad 20 Januari 2013,dilaporkan syahid mencapai ratusan orang.

Bila dikumpulkan semua data yang terdokumentasi oleh LCC (Local Coordination Committees) termasuk mereka yang dibantai dengan pisau dan berbagai senjata lainnya dan dibakar pula di al-Haswiyah (106 orang) dan di Universitas Aleppo (87 orang), maka itu artinya sekitar 1000 orang sudah warga Suriah yang dibantai dalam seminggu ini.

Ini adalah minggu yang paling berdarah di Suriah sejak pecahnya revolusi pada Maret 2011. Diawali dengan demonstrasi damai yang langsung ditindas dengan peluru, sejauh ini sudah sekitar 70 ribu orang warga Suriah yang dibunuh. Termasuk di antara para syuhada adalah lebih dari 4 ribu anak-anak.

Tugu dimusnah tentera Serb: Etnik Albania protes

Etnik Albania protesLebih 2000 penunjuk perasaan Albania berhimpun mengutuk tindakan polis Serbia.
BELGRADE - Ribuan etnik Albania mengadakan protes terhadap tindakan tentera Serbia memusnahkan tugu peringatan pejuang serta berpuluh kubur di kejiranan Kosovo, kelmarin.

Menurut aktivis, tugu peringatan yang diletakkan di bandar Presevo telah dibuang pada Ahad lalu, oleh 200 pegawai polis Serbia yang bertopeng bersama kereta perisai.

"Tugu peringatan itu mengandungi tulisan nama 27 pejuang etnik Albania yang terkorban sewaktu konflik berdarah tahun 2000 di Lembah Presevo," katanya.

Pihak berkuasa Kosovo memberitahu, kemarahan penduduk memuncak apabila sebanyak 60 kubur di tanah perkuburan Serb, barat Prizren dan timur Klokot dimusnahkan tanpa sebab.

Selain itu, beberapa bunyi tembakan turut kedengaran di kawasan tanah perkuburan berkenaan yang menempatkan mangsa korban perang di Gorazdevac pada tahun 1998 dan 1999.

Penduduk Albania yang menghuni keseluruhan kawasan Kosovo dan Albania mengutuk keputusan kerajaan membuang tugu peringatan pejuang perang.

Serbia yang bakal menyertai Kesatuan Eropah bagaimanapun, menyuarakan tindakan mereka bukan sesuatu perkara yang memalukan. - Al-Jazeera

Kem Palestin diroboh

Roboh kem PalestinTentera sempadan Israel menahan sekumpulan penduduk Palestin di kem Bab Al-Shams.
TEBING BARAT - Sekumpulan askar Israel bertindak merobohkan empat khemah bantahan Palestin dan sebuah bangunan yang dalam pembinaan berdekatan kawasan perkampungan penempatan haram Yahudi, semalam.

Menurut sumber ketenteraan, tentera rejim Zionis turut memusnahkan bangunan dekat Beit Iksa, pinggir bandar barat laut Baitulmaqdis selepas mengusir lebih 20 penduduk tempatan.

"Tentera rejim telah menghantar surat mengarahkan penyingkiran penceroboh yang berkhemah di kawasan itu dengan mengatakan tiga daripada khemah berkenaan berada di atas tanah Israel dan khemah keempat pula menghalang rancangan laluan pemisah," kata pegawai.

Pada Jumaat lalu, sekumpulan aktivis lelaki berkumpul dan mendirikan khemah yang digelar Bab Al-Karama bertujuan membantah niat Israel yang mahu merampas sekurang-kurangnya 50 hektar tanah berdekatan kampung itu.

Kem Bab Al-Karama diinspirasikan oleh penubuhan kem bantahan Palestin berasingan Bab Al-Shams mengandungi 24 buah khemah di atas tanah yang dipertikaikan di pinggir bandar Baitulmaqdis pada minggu lalu. - Al-Jazeera

Husam: Kelantan temui minyak di KB, akan usaha sendiri


Pengerusi Jawatankuasa, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa
Pengerusi Jawatankuasa, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa
KOTA BHARU - Ura-ura mengatakan terdapat rizab minyak dalam jumlah besar di Kota Bharu dan beberapa lokasi berhampiran di Kelantan bakal terjawab apabila kerajaan negeri bersetuju untuk melantik sebuah syarikat yang akan mengkaji secara sah kewujudan hasil bumi itu.

Pengerusi Jawatankuasa, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, kelulusan berkenaan perkara itu dicapai pada Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri hari ini dan proses pelantikan syarikat berkenaan akan dilakukan dalam waktu terdekat.

“Kerajaan negeri hari ini memutuskan untuk melantik satu syarikat bagi mengkaji isu ini.

“Bila ia disahkan satu hari nanti, bahawa kita mempunyai rizab minyak di darat, apakah Kerajaan Pusat bersetuju bahawa 100 peratus milik kerajaan negeri sebagaimana hujah digunakan sekarang, iaitu jika ditemui telaga minyak di daratan pusat tidak mempunyai hak,” katanya kepada media  selepas Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini, hari ini.

Husam berkata, beliau akan berunding dengan syarikat yang berkemahiran dalam perkara itu bagi mempercepatkan proses penemuan minyak di daratan negeri ini, termasuk mengguna pakai setiap undang- undang yang ada bagi menghasilkan sendiri pengeluaran minyak tersebut.

“Kita mempunyai rizab daratan, sekiranya Petronas terus berdegil ia akan menjadi satu pertikaian baru dan Kelantan akan menggunakan semua instrumen yang ada untuk mengusahakan sendiri minyak di daratan ini tanpa mengambil kira kedudukan Petronas,” katanya.

Mengulas mengenai anggaran keluasan kawasan yang ditemui, Husam berkata, ia lebih besar dari rizab di lautan.

“Saya tak boleh buat sepekulasi. Yang pentingnya adalah, Kelantan pada asasnya mempunyai rizab minyak di daratan,” katanya.

Proiek IC kepada pendatang Sabah oleh Mahathir tanpa pengetahuan Kabinet - DSAI




KUALA LUMPUR 23 Jan: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedia beri keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pemberian kewarganegaraan kepada pendatang asing di Sabah jika dipanggil.
Anwar menegaskan, sepanjang menjadi Timbalan Perdana Menteri, beliau tidak pernah terlibat secara langsung dalam projek tersebut.
Menurut beliau, bekas Setiausaha Politik Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu adalah peneraju utama projek tersebut.
“Ia (kewarganegaraan untuk warga asing) disebabkan penglibatan Abdul Aziz Shamsuddin dan Megat Junid Megat Ayub, dengan sokongan Perdana Menteri pada masa itu (Mahathir),” katanya pada sidang media di Ibu pejabat KEADILAN di sini hari ini.
“Saya sedia beri keterangan jika dipanggil. Saya yakin saya tidak terlibat dalam apa-apa perkara dan tidak mempunyai kaitan langsung,” katanya.
Menurut Anwar, projek IC tersebut tidak melalui Kabinet kerana ia adalah satu ‘task force’ di bawah Mahathir selaku Perdana Menteri pada ketika itu.
“Bahkan semasa saya memangku jawatan Perdana Menteri selama dua bulan itu, saya tidak menerima sebarang laporan apa-apa mengenai projek IC ini,” kata Anwar.
Beliau turut menegur Datuk Seri Najib Razak kerana membiarkan proses pemberian kewarganegaraan diteruskan semasa pentadbiran Perdana Menteri itu.
sumber

Seorang tebusan Malaysia di Algeria yang hilang disahkan terbunuh



PUTRAJAYA: Kedutaan Malaysia di Algeria pagi ini mengesahkan seorang daripada dua rakyat Malaysia yang dilaporkan masih hilang, terbunuh dalam krisis tebusan di loji gas di In Amenas.

Dilaporkan kebanyakan tebusan warga asing maut dalam kejadian berkenaan yang membabitkan kumpulan bersenjata.
Sehubungan itu, Kerajaan Malaysia mengucapkan takziah kepada keluarga mendiang Chong Chung Ngen. - NST

Korea Utara bakal kena sekatan PBB

Unha-3Roket Unha-3 dilancarkan dari tapak pelancar di Cholsan, 12 Disember lalu. Foto: AFP
NEW YORK - Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan mengenakan sekatan ke atas agensi angkasa Korea Utara mengikut resolusi yang akan diluluskan minggu ini.

Resolusi itu juga menyasarkan entiti kerajaan dan mana-mana individu yang terlibat dengan program senjata nuklear diusahakan Pyongyang.

Bagaimanapun, ia terlebih dahulu perlu mendapat kelulusan 15 anggota majlis tersebut.

Sumber diplomat memaklumkan resolusi tersebut turut mengutuk tindakan Korea Utara melancarkan roket jarak jauh, Unha-3 pada 12 Disember lalu.

Selain itu, sekatan baru tersebut juga akan menambah langkah sedia ada selepas Pyongyang didakwa melakukan ujian ke atas senjata nuklear pada tahun 2006 dan 2009.

Sebelum ini, Korea Utara sering kali menegaskan bahawa roket yang dilancarkan mereka tidak mengandungi peluru berpandu balistik jarak jauh, sebaliknya ia hanya membawa satelit pemantau. - AFP

SYRIA

## SYRIA
Khabar dari Syria, wakil team Malaysia Life Line For Syria saudara Syahrir Azfar di Bandar Azzaz, di dalam misi pra misi ke-2.

Gambar : Berada di salah sebuah masjid yg musnah teruk setelah dibedil roket tentera Syria. Turut musnah adalah rumah yg berada di sebelah masjid tersebut. Kejadian berlaku selepas solat asar pada bulan Disember 2012 yg mencederakan 20 org

Tujuan misi pra misi ke-2 adalah untuk menghantar bantuan musim sejuk dan bantuan susu bayi serta "ricci plan" untuk meneliti dan membina hubungan misi ke-2 nanti. Misi kali ini membawa wang berjumlah RM 50, 000 dan sedikit bantuan baju sejuk dan selimut untuk bantuan rakyat Syria.

******
Report from Syria, representative for Malaysia Life Line For Syria, brother Syahrir Azfar in Azzaz City, in the pre-mission.

Photo : Located in one of the mosques totally damaged after being bombarded by the Syrian army. Also destroyed are houses next to the mosque. The incident occurred after the Asr prayer in December 2012 which injured 20 person.

The purpose of this pre-2nd mission is to deliver winter aid, baby milk and to ricci plan, survey and create networking for the second mission. For this pre -2nd mission we brought RM 50, 000 and few sweaters and blankets to help the people in Syria.

Hulurkan tangan anda, ringankan beban mereka. Salurkan sumbangan anda ke / Help in abundance, maximize your contributions:

NAME : GABUNGAN SALAM SYRIA
IN MALAYSIA : MAYBANK: 5622-1820-7666
OUTSIDE MALAYSIA : SWIFT CODE : MBBEMYKL
EMAIL: malaysia4syria@gmail.com
Tel no: +603-61770786/ +6013-2226057

Letupan bom kereta ragut 30 nyawa

Letupan bom kereta ragut 30 nyawaBangunan digunakan tentera Assad dijadikan sasaran penyerang berani mati.
DAMSYIK - Sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dan sembilan cedera dalam insiden membabitkan letupan bom kereta di bandar Salamiyeh, Syria, kelmarin.

Menurut pemerhati hak asasi kemanusiaan Syria, bom yang dilekatkan pada kereta tersebut meletup sebaik tiba di kawasan bangunan menempatkan anggota rejim Presiden Bashar Al-Assad.

Salamiyeh yang berkedudukan di tengah wilayah Hama, turut terjejas berikutan keganasan yang tercetus seluruh negara melibatkan kebangkitan rakyat menentang Assad pada tahun lalu.

Sementara itu, pemerhati berpangkalan di Britain melaporkan, satu letupan bom kuat tercetus di Dummar, kejiranan Damsyik.

Kejadian dipercayai berlaku sejurus kementerian pertahanan, mengumumkan pihak ketenteraan tidak akan berhenti memburu kumpulan Tentera Pembebasan Syria (FSA) sehingga mencapai kemenangan sekali gus menghalang konspirasi dalam negara. - Al-Jazeera

Kuliyah Maghrib di Dataran Surau An-Nur Tmn Uda Utama,JB 19.1.13

Letupan bom penyerang berani mati ragut 30 nyawa



DAMSYIK 22 Jan. - Sekurang-kurangnya 30 orang maut apabila penyerang berani mati meletupkan bom di wilayah Hama semalam.
Pemantau Hak Asasi Manusia bagi Syria berkata, penyerang berani mati itu menjadikan sebuah bangunan yang digunakan kumpulan militia prokerajaan di bandar Salmiyeh di Hama sebagai sasaran serangan tersebut.
Agensi berita rasmi SANA melaporkan sebuah kereta yang mengandungi bom diletupkan di Salmiyeh menyebabkan sejumlah orang maut dan cedera.
Badan hak asasi itu berkata, letupan kuat juga dilaporkan berlaku di kawasan perumahan Dumar, Damsyik.
Namun, badan hak asasi itu tidak mempunyai maklumat lanjut berhubung kejadian dan jumlah kematian.
Kejadian tersebut berlaku ketika Setiausaha Agung Liga Arab, Nabil al-Arabi menyatakan misi damai utusan khas antarabangsa ke Syria, Lakhdar Brahimi setakat ini masih belum menunjukkan sebarang perkembangan untuk menamatkan konflik di negara ini.
Nabil menggesa pemimpin-pemimpin negara Arab meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengadakan pertemuan dan mencari penyelesaian bagi menamatkan pertumpahan darah di Syria.
Beliau juga meminta tentera pemantau antarabangsa ditubuhkan bagi memastikan pertempuran ditamatkan. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130123/lu_09/Letupan-bom-penyerang-berani-mati-ragut-30-nyawa#ixzz2IkknYs00
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Presiden Syria rekrut askar wanita



23 Januari 2013
DAMSYIK - Pemerintahan rejim Presiden Bashar al-Assad dilaporkan telah merekrut askar wanita untuk melakukan pemeriksaan ke atas golongan berpurdah.

Menurut penduduk di Homs, golongan warga emas tidak terkecuali dikenakan tindakan itu.

Difahamkan, langkah tersebut pernah diguna pakai semasa Syria di bawah pimpinan bapa Assad, bekas Presiden Hafez al-Assad bermula pada 1970-an hingga tahun 2000. - Al-Arabiya

Tebusan di Algeria jadi perisai manusia



23 Januari 2013
MANILA - Salah seorang mangsa tebusan kumpulan militan di Algeria, kelmarin mendedahkan pekerja asing dijadikan perisai manusia untuk menghentikan serangan udara dilancarkan tentera kerajaan.

Warga Filipina, Joseph Balmaceda yang selamat tiba di negara itu berkata, dia turut melihat seorang rakannya (warga Jepun) diikat dengan bahan letupan selepas kompleks pemprosesan minyak dan gas di In Amenas ditawan Rabu lalu.

"Setiap kali tentera melancarkan serangan, kami dipaksa untuk mengangkat tangan untuk melindungi mereka (militan)," katanya lagi.

Sementara itu, Perdana Menteri Algeria, Abdelmalek Sellal memberitahu 37 tebusan warga asing dari lapan negara termasuk seorang pekerja tempatan disahkan terbunuh dalam insiden serangan terancang tersebut.

Bagaimanapun, lima lagi pekerja asing masih hilang selepas krisis tebusan selama empat hari itu berakhir pada Sabtu lalu. - AFP

UK kutuk pelan penempatan baru Israel



23 Januari 2013
LONDON - Britain menyifatkan usaha Israel mewujudkan penempatan baru di wilayah Palestin yang dijajah hanya akan merumitkan lagi keadaan dan menyebabkan jalan ke arah damai menemui jalan penamat.

Setiausaha Luar Britian, Wiliam Hague memberi amaran bahawa tindakan Israel itu bakal mendapat kecaman dan tidak akan mendapat sokongan antarabangsa.

“Saya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Israel untuk membuat penempatan haram itu.

“Saya kerap bercakap dengan pemimpin Israel dan menekankan kebimbangan berhubung penempatan baru itu bakal merumitkan lagi keadaan dan usaha damai dengan Palestin,” katanya dipetik BBC.

Ditanya sama ada Kesatuan Eropah (EU) akan membuat rundingan damai atau tidak, Hague berkata, pihaknya mempunyai strategi untuk dilakukan bersama Amerika Syarikat (AS) bagi mewujudkan insentif rundingan.

Ramai yang menjangkakan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bakal berkuasa kembali dalam gabungan yang dikuasai oleh proagama dan nasionalis itu.

Rundingan yang disokong AS telah dibekukan sejak 2010 atas bantahan Palestin manakala Netanyahu pula menuntut Palestin supaya menyertai rundingan tanpa sebarang prasyarat.

Hague turut berkata, 2013 merupakan tahun terpenting bagi penyelesaian dan proses damai kerana jika tidak dicapai pada tahun ini, rakyat akan terus membuat kesimpulan yang penyelesaian antara dua negara itu adalah mustahil.

Justeru, beliau berkata, kedua-dua negara Palestin dan Israel perlu membuat rundingan tanpa sebarang prasyarat.

Pendakwah TV Bangladesh dihukum mati

DHAKA - Pendakwah TV yang menjadi buruan kerana jenayah perang semasa peperangan menentang Pakistan  dijatuhi hukuman mati semalam.

Maolana Abul Kalam Azad, 63, didapati bersalah dan dihukum gantung sampai mati oleh Hakim Obaidul Hasan kerana terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai pada tahun 1971 semasa menentang Pakistan.

Kes tersebut juga menjadi kontroversi di negara berkenaan.

“Ia adalah kemenangan bagi umat manusia. Rakyat Bangladesh sendiri sudah menunggu keputusan kes ini sejak tahun 1971 lagi dan kini, mereka semua mampu menarik nafas lega,” kata peguam negara, Mahbubey Alam.

Penyokong pemerinah parti Liga Awawi turut mengadakan perarakan di ibu negara malah di seluruh negara sebaik keputusan itu diumumkan.

Maolana merupakan bekas ahli parti pembangkang Islam terbesar di Bangladesh, Jamaat-e-Islami.

Seramai 11 orang pemimpin pembangkang - sembilan dari Jamaat dan dua dari Parti Kebangsaan Bangladesh dituduh melakukan perang jenayah.

Parti itu berkempen menentang perang pemisah Bangladesh dari Pakistan.

Parti itu turut menyokong dan mengambil bahagian dalam beberapa siri kekejaman yang dilakukan oleh tentera Pakistan.

Maolana juga pernah mengetuai sebuah badan amal Islam tetapi pernah melarikan diri dari negara itu selepas Tribunal Jenayah Antarabangsa dibuka.

Kerajaan berkata Sekurang-kurangnya tiga juta orang terbunuh dalam perang dan ramai yang dibunuh oleh penduduk  tempatan yang bekerjasan dengan tentera Pakistan.

PRU: Parti PM Israel menang tipis, kerusi merosot


Benjamin Netanyahu
Benjamin Netanyahu
TEL AVIV - Parti Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu mendapat undi terbanyak setakat semalam dalam pilihan raya kebangsaan Israel tetapi menunjukkan kemenangan diraih tipis berbanding dengan kerusi yang dimenanginya penggal lalu.

Netanyahu turut berikrar untuk meluaskan kerajaan sekiranya perikatan beliau memenangi pilihan raya kali ini.

“Saya percaya keputusan pilihan raya ini memberi peluang kepada saya membuat perubahan kepada rakyat Israel dan saya sedia berkhidmat untuk negara Israel.

“Saya juga bercadang membuat perubahan-perubahan lain dan mahu meluaskan kerajaan sebaik mungkin jika saya sekali lagi dipilih menjadi perdana menteri selepas ini,” ujar Netanyahu.

Sayap kanan Likud-Beitenu meraih 31 kerusi parlimen iaitu penurunan mendadak daripada 42 kerusi sebelum ini.

Penurunan ini merupakan satu kejutan berikutan parti lawan, Yesh Atid menduduki tempat kedua dengan meraih sebanyak 18 kerusi.

Yesh Atid merupakan sebuah pergerakan baru yang ditubuhkan bagi membantu golongan kelas pertengahan.

Penganalisis pula meramalkan minggu pilihan raya merupakan minggu kritikal bagi membentuk Kabinet baru.

Ada juga yang menjangkakan kemungkinan kemenangan pilihan raya kali ini berpihak kepada pembangkang.

Sebanyak 32 parti bersaing di bawah sistem perwakilan bagi merebut 120 kerusi.

Keputusan pilihan raya penuh bakal diketahu secara rasmi Rabu depan.

Tak suka nama islam


Gubal undang-undang larang parti politik guna nama Islam

22 Januari 2013
Tan Sri Rahim Thamby Chik
Tan Sri Rahim Thamby Chik
MELAKA - Satu peraturan atau undang-undang melarang penggunaan nama Islam oleh sesebuah parti politik perlu diwujudkan agar tidak dimanipulasi dan disalahguna sesetengah pihak demi kepentingan politik, kata bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Dr Rahim Tamby Chik.

Beliau berkata, parti yang menggunakan nama Islam boleh merosak dan memburukkan kedudukan, imej serta reputasi agama itu sendiri.

Merujuk penggunaan nama Islam pada Parti Islam Semalaysia (Pas), beliau berkata, parti itu menggunakan nama Islam semata-mata untuk kepentingan politik mereka.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Khas Awal Persekolahan dan melancarkan kutipan dana bagi projek pembinaan surau baru sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Udang di sini, hari ini.

Sementara itu, Rahim yang juga Pengerusi Risda mahu kerajaan memandang serius terhadap kehadiran sekolah-sekolah pondok yang ditaja parti politik kerana dilihat cenderung menanam rasa kebencian terhadap musuh politik mereka. - Bernama

Do something for Syria!

 

Muhyiddin: Dakwaan Anwar negara bankrap satu pembohongan besar



Muhyiddin Yassin
Tan Sri Muhyiddin Yassin disambut oleh para tetamu yang hadir pada majlis Jamuan Rakyat 1Malaysia di SMK Tun Haji Abdul Malek Cheng Melaka hari ini. - Foto Bernama
MELAKA - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan dakwaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa kerajaan ditadbir Barisan Nasional (BN) sudah bankrap, merupakan satu pembohongan besar.
Beliau berkata negara mempunyai dana dan sumber, malahan diiktiraf oleh badan-badan antarabangsa sebagai  model contoh dalam bidang ekonomi dan perniagaan.
"Sama ada beliau (Anwar) tidak mengetahui bagaimana analisis dilakukan oleh badan-badan antarabangsa atau sengaja menolak hakikat sebenar (berhubung ekonomi negara)," katanya yang menyangkal dakwaan Anwar itu yang dipaparkan di laman sosial YouTube.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pertemuan Bersama Penjawat Awam Persekutuan dan Negeri  Melaka di Dewan Pusat Dagangan ntarabangsa Melaka (MITC) di Ayer Keroh di sini hari ini yang dihadiri  kira-kira 10,000 orang termasuk Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Muhyiddin berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini telah mengumumkan pungutan Lembaga Hasil Dalam Negara (LHDN) pada tahun lepas mencatat kutipan terbesar dalam sejarah iaitu sebanyak RM125 bilion.
"Kita bukan berada dalam situasi (seperti) beberapa negara Eropah seperti Greece dan  Portugal yang tidak mempunyai dana dan ongkos dalam mengurus ekonomi mereka sehingga menanggung beban hutang," katanya.  
Muhyiddin berkata negara baru-baru ini turut menerima pengiktirafan oleh Laporan Bank Dunia yang menyebut negara menduduki tangga ke-12 bagi menjalankan perniagaan, naik enam anak tangga daripada tempat ke-18 sebelumnya.
"Malahan kita mengatasi negara-negara maju seperti Sweden (tangga ke-13), Taiwan (16) dan Jerman (20) menurut laporan itu," katanya.
Mengenai penjawat awam, Muhyiddin berkata cabaran yang dihadapi termasuk dalam membantu negara untuk kekal bersaing dalam ekonomi dan perniagaan sebagai negara pengekspot.
"Kita ada tugas dan misi baik di peringkat persekutuan, negeri dan daerah dalam menjalankan tanggungjawab dan peranan membantu sektor awam dan swasta," katanya.
Beliau berkata usaha yang dilakukan hari ini secara gigih akan membawa kesan kepada negara untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.- Bernama

Gempa bumi kuat gegar wilayah Aceh



PENDUDUK meninggalkan rumah mereka selepas gempa bumi kuat melanda wilayah Aceh 
di Indonesia semalam.


BANDA ACEH, Indonesia - Satu gempa bumi kuat menggegarkan rantau barat Indonesia semalam dengan menyebabkan seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun terbunuh manakala penduduk yang panik bertempiaran melarikan diri.
Beberapa orang cedera manakala sejumlah kediaman turut rosak dalam bencana tersebut.
Agensi Meteorologi dan Geofizik Indonesia menyatakan, gempa tersebut yang berukuran 6.0 pada skala Richter tidak mencetuskan ombak besar tsunami.
Gempa itu berlaku sekitar pukul 5.22 pagi semalam dan mengejutkan penduduk di beberapa buah bandar dan perkampungan di sini, dalam wilayah Aceh di utara Pulau Sumatera.
Bencana itu disusuli oleh gempa susulan bermagnitud 4.7 beberapa minit kemudian.
Ketua Daerah Pidie, Sarjani Abdullah berkata, seorang budak perempuan berusia sembilan tahun ditemui mati di bawah timbunan rumahnya yang runtuh.
Menurut pegawai berkenaan, sekurang-kurangnya tujuh orang termasuk seorang kanak-kanak berumur tiga tahun mengalami luka dan patah tulang.
Sebuah agensi bencana alam tempatan memberitahu, sekurang-kurangnya 30 buah rumah dan sebuah masjid runtuh di daerah Pidie Jaya dengan ratusan penduduk kini dipindahkan ke beberapa tempat perlindungan sementara.
"Kejadian ini menakutkan kami, kami masih trauma dengan gempa bumi itu," kata seorang penduduk setempat, Masriadi.
"Isteri saya menjerit dan anak-anak saya pula menangis," tambahnya lagi.
Satu gempa bumi kuat pada 26 Disember 2004 mencetuskan tsunami di Lautan Hindi yang meragut lebih 230,000 nyawa dengan separuh daripadanya merupakan penduduk wilayah Aceh. - AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0123&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2IkB3eZAY 
Hakcipta terpelihara