Wednesday, March 31, 2010

APCO Bekerja Untuk Israel Pada 1990-an



KUALA LUMPUR March 31 — Penafian APCO Worldwirde bahawa firma itu tidak pernah memberi khidmat kepada pemerintah Israel disanggah oleh satu laporan akhbar Straits Times yang mendedahkan penyataan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat membuktikan sebaliknya.
Firma antarabangsa itu dikatakan mengikat perjanjian perkhidmatan dengan pemerintah Zionis Israel pada 1992. 
"Dalam jawapan berhubung laporan Jabatan Kehakiman tersebut, APCO menyatakan firma itu bekerjasama dengan sebuah syarikat bersekutu dalam sebuah projek untuk pemerintah Israel ketika itu," kata laporan Straits Times itu.
Timbalan Pengarah Urusan APCO, B. Jay Cooper berkata," Perkhidmatan yang diberi adalah dalam lingkungan media, melibatkan perolehan dana dari pemerintah Amerika Syarikat bagi perumahan pendatang dari Rusia".Cooper menjelaskan bagaimana APCO "dimiliki oleh Grey Global Group".
“Dalam tahun 2004, APCO melakukan pembelian saham oleh pihak pengurusan dan dengan itu memutuskan hubungan terus dengan Grey Global Group. Entiti baru, APCO Worldwide, adalah seperti yang wujud sekarang,” kata beliau.
Kontroversi isu APCO bermula apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kempen 1 Malaysia yang diilhamkam oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah idea APCO dan hampir sama dengan kempen Satu Israel yang dilancarkan oleh bekas Perdana Menteri Israel Ehud Barak.
Anwar mendakwa di dalam Parlimen bahawa Satu Israel juga dicetuskan oleh APCO.
Kaitan itu walaupun dipertikaikan penyokong kerajaan, dilihat mampu melemahkan sokongan terhadap pentadbiran Najib.
Setakat ini APCO dan pegawai kanan kerajaan telah menafikan sebarang pertalian dengan pemerintah Israel.
Bagaimanapun Anwar ketika berucap di Parlimen semalam membuat satu kejutan bahawa kaitan APCO dengan kerajaan Malaysia bermula sebelum lagi konsep 1 Malaysia dilancarkan.
Anwar juga menumpukan perhatian kepada Asero Worldwide, sebuah firma bersekutu APCO yang mmepunyai pengkhususan dalam bidang keselamatan dalam negeri dan diketuai oleh pakar keselamatan Israel.

No comments:

Post a Comment