Monday, April 26, 2010

Pelakon Amitabh Bachchan hidap masalah sirosis hati



NEW DELHI - Bintang terkenal Bollywood, Amitabh Bachchan mendedahkan kepada peminatnya bahawa beliau menghidap sirosis hati yang berpunca daripada pemindahan darah, yang dijalaninya pada tahun 80-an. 

Aktor berusia 67 tahun itu menulis dalam blognya bahawa 25 peratus daripada hatinya rosak akibat pemindahan darah yang dilakukan pada 1982. 

Pemindahan darah itu dilakukan selepas kemalangan yang berlaku ketika beliau sedang menjalani penggambaran filem. 

“Lapan tahun lepas, ketika melakukan Imbasan Magnetik Resonan (MRI), mereka dapati 25 peratus daripada hati saya telah pun rosak. Oleh itu, saya secara teknikal atau dalam istilah perubatan adalah seorang pesakit secara tidak sengaja," kata Bachchan. 

Menurutnya, seseorang pesakit menghidap sirosis hati iaitu keadaan yang lazimnya dikaitkan dengan orang yang suka minum minuman keras. 

"Jadi, inilah saya...seorang yang bukan kaki botol, tidak meminum minuman keras, dengan penyakit yang menjangkiti saya menerusi pemindahan darah daripada seorang penderma,” katanya. 

Bachchan cedera parah ketika melakukan penggambaran filem Hindi berjudul :Coolie: dan terpaksa menjalani pemindahan darah bagi menyelamatkan nyawanya.

No comments:

Post a Comment