Friday, May 7, 2010

Adu domba utusan dan UMNO


Lucutkan gelaran Datuk

KUALA LUMPUR 6 Mei - UMNO Bahagian Cheras mencadangkan gelaran Datuk kepada Zaid Ibrahim dilucutkan kerana beliau begitu biadab terhadap Sultan Selangor dengan menghina dan mencerca titah baginda secara terbuka.
Ketuanya, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, tindakan Zaid itu begitu keterlaluan dan seolah-olah menggambarkan Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai seorang sultan yang tidak berpelajaran.
Tambah Syed Ali, ia juga secara tidak langsung memberi keaiban kepada kedudukan institusi raja-raja Melayu.
''Saya berharap anugerah Datuk yang telah diberikan kepada Zaid ditarik balik kerana dia sudah menderhaka kepada sultan.
''Zaid seolah-olah ingin memberitahu seluruh dunia bahawa raja-raja Melayu hari ini adalah warisan sistem feudal yang tidak cerdik serta tidak berpelajaran,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Zaid melalui entri terbaru dalam blognya, myzaidibrahim.wordpress.com dipetik sebagai berkata, titah Sultan Selangor itu bukan satu arahan, perintah atau 'decree' kerana dalam sistem raja berperlembagaan, sultan tidak boleh mengeluarkan arahan atau perintah seperti zaman raja-raja Melaka dahulu.
Beliau merujuk kepada isu Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang melanggar arahan Sultan Selangor yang tidak membenarkan masjid dan surau digunakan sebagai tempat berkempen.
Menurut Syed Ali, kenyataan terbuka Zaid memberi gambaran bahawa fungsi sultan atau raja-raja Melayu sebagai ketua agama di setiap negeri sudah tidak boleh diguna pakai lagi ketika ini.
''Fasa 3 (2) dalam Perlembagaan Persekutuan sendiri telah menyatakan bahawa kedudukan raja sebagai ketua agama Islam terhadap negeri dan segala jajahan takluknya.
''Justeru, segala hak, keistimewaan, hak kedaulatan dan kuasa yang dinikmati sebagai ketua agama Islam seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Negeri tidak boleh disentuh,'' katanya.
Jelas Syed Ali, Sultan Selangor sememangnya bertanggungjawab untuk memelihara masjid dan surau di negerinya daripada disalahgunakan oleh pihak tertentu yang dilihat cenderung menjadikan tempat itu sebagai gelanggang politik.
Tambah beliau, Zaid sebenarnya tidak dapat menerima hakikat kekalahannya di Hulu Selangor dan cuba membabitkan pihak istana bagi menghalalkan segala perlakuan politiknya.
''Inilah sifat seorang penderhaka dan sewajarnya gelaran Datuk yang dianugerahkan oleh raja atau sultan kepada beliau ditarik balik,'' katanya.

No comments:

Post a Comment