Saturday, May 22, 2010

Awas 4 perompak di Batu Gajah


4 penjenayah rompak kedai

BATU GAJAH 21 Mei - Empat penjenayah bersenjatakan sepucuk pistol dan tukul besi mengambil masa hanya tiga minit untuk melarikan beberapa dulang barangan kemas bernilai RM100,000 dari sebuah kedai emas di Pekan Lama, Jalan Tanjung Tualang, dekat sini semalam.
Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Naib Mohamad berkata, dalam kejadian pada pukul 9.45 pagi, kesemua mereka yang memakai topeng muka menyerbu masuk ke kedai itu manakala seorang lagi menunggu dalam kereta.
Katanya, ketika itu hanya terdapat pemilik kedai dan isterinya yang berusia 50-an serta seorang anak serta menantunya berusia 30-an.
"Salah seorang perompak itu terus menunjukkan sepucuk pistol dan mengarahkan mereka supaya mendiamkan diri.
"Mereka kemudian memecahkan cermin pameran dengan tukul besi sebelum melarikan barangan kemas," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Kata Abd. Aziz, dalam rompakan itu bagaimanapun tiada sebarang kecederaan berlaku.
Menurut saksi kelima-lima perompak tersebut melarikan diri dengan sebuah kereta Honda City.
"Polis yang menjalankan siasatan menemui kereta digunakan perompak itu di Taman Gopeng Indah dekat sini.
"Mereka dipercayai lari dengan sebuah kereta lain yang menunggu di Lebuh Raya Utara Selatan dan dipercayai menuju ke Ipoh," katanya.
Abd. Aziz berkata, polis sedang menyiasat berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) bagi mengesan identiti perompak terbabit.
Beliau berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan.
Sementara itu, seorang anak mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Tang berkata, penjenayah tersebut menyerbu masuk ke dalam kedai sejurus selepas mereka membuka perniagaan kira-kira pukul 9 pagi.
"Seorang daripada perompak itu mengacukan pistol dan mengarahkan mereka diam. Dua lagi memecahkan cermin pameran barangan kemas dan seorang bersenjata kayu menunggu di tepi pintu kedai itu.
"Saya takut, tetapi bersyukur kerana tidak diapa-apakan dalam kejadian itu," katanya.

No comments:

Post a Comment