Tuesday, August 17, 2010

2,000 askar asing mati di Kabul




2010/08/17

ANGGOTA Marin membawa mayat Koperal Kristopher Greer kelmarin di Pangkalan Tentera Udara Dover.
ANGGOTA Marin membawa mayat Koperal Kristopher Greer kelmarin di Pangkalan Tentera Udara Dover.
Sejak sembilan tahun AS ceroboh Afghanistan jumlah korban menakutkan 

KABUL: Angka kematian tentera asing di Afghanistan mencecah paras menakutkan dengan jumlah yang terkorban sejak perang bermula sembilan tahun lalu mencapai lebih 2,000 orang, menurut laman web icasualties.org.Secara keseluruhan, 2,002 anggota tentera antarabangsa terbunuh sejak pencerobohan diketuai Amerika Syarikat pada 2001, termasuk 1,226 tentera Amerika, 331 (Britain) dan 445 anggota bersekutu lain, kata laman web bebas berkenaan.Hingga tahun ini, 434 tentera asing terkorban, berbanding angka tertinggi kematian 521 orang pada 2009, katanya. 

Kematian terbaru dilaporkan Jumaat lalu dengan tiga askar Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) terkorban dalam insiden berasingan di selatan Afghanistan, lokasi pemberontakan Taliban paling hebat. 

Pada masa ini lebih 140,000 anggota tentera diketuai Amerika dan NATO terbabit dalam operasi memburu saki baki pelampau Taliban, yang terus melakukan penentangan selepas digulingkan tentera penjajah pada 2001. 

Minggu lalu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata jumlah kematian orang awam dalam perang Afghan meningkat mendadak dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, kebanyakannya akibat serangan pemberontak. 
Ia berkata, 1,271 orang awam Afghanistan terkorban pada suku pertama dan tambahan 1,997 lagi cedera. 

Dalam temu ramah televisyen Amerika kelmarin, komander Amerika di Afghanistan, Jeneral David Petraeus, berkata beliau tidak terikat dengan tarikh akhir Julai 2011 untuk mengundurkan tentera Amerika. 

Petraeus, yang mengambil alih kepemimpinan tentera asing bulan lalu, berkata tarikh permulaan pengunduran terhad tentera Amerika ditetapkan Presiden Barack Obama bukan muktamad dan perlu dikaji semula bagi memerangi pengganas. 

“Saya rasa Presiden menerangkan dengan jelas bahawa ia satu proses dan mengikut keadaan,” kata Petraeus dalam rancangan televisyen Meet the Press terbitan NBC. 

Kekuatan Amerika cuba mematahkan serangan pemberontakan Taliban di selatan dengan kekuatan unit terakhir 30,000 orang, akan ditambah kepada 100,000 beberapa minggu akan datang. 

Obama dikritik hebat kerana menyatakan tentera Amerika akan mula pulang pertengahan 2011. Pembangkang berkata ia menghantar mesej bahawa AS enggan berperang dalam jangka panjang dan Taliban berpegang kepada janji itu. – AFP 

No comments:

Post a Comment