Sunday, September 26, 2010

Fatah-Hamas berdamai akhiri perang saudara



PENDUDUK bergembira ketika meraikan pertemuan Fatah dan Hamas yang diharap menamatkan ketegangan.


RAMALLAH - Dua kumpulan bertelagah Palestin, Fatah yang mentadbir Tebing Barat dan seterunya, Hamas yang menguasai Gaza duduk semeja di ibu negara Syria, Damsyik kelmarin dalam satu pertemuan amat bersejarah.
Seorang anggota Jawatankuasa Pusat Fatah, Azzam Al-Ahmad berkata, mereka bertemu pemimpin politik Hamas dalam buangan di Syria, Khaled Meshaal selepas perjumpaan pertama di Arab Saudi dengan bantuan Mesir.
"Hubungan kami dengan Hamas tidak pernah putus," katanya merujuk kepada beberapa pertemuan secara rahsia di Lebanon, Gaza dan Tebing Barat dalam usaha mengakhiri perang saudara Palestin sejak pilihan raya 2006 lalu.
Hamas yang menentang pelan damai dengan Israel yang diusahakan Fatah dilaporkan semakin lemah dan tinjauan bebas menunjukkan hampir 50 peratus rakyat Palestin akan mengundi Fatah jika pilihan raya diadakan tahun ini.
Tinjauan juga mendapati, 54 peratus responden menyokong pelan damai kerana ia lebih menjaga kepentingan Palestin dan menolak Hamas yang dilihat kurang berupaya mengembalikan kestabilan di Palestin. - Agensi

No comments:

Post a Comment