Friday, October 15, 2010

Anak tak sekolah jaga ayah: Sapinah


Oleh Betty Subaryati
bhkb@bharian.com.my
2010/10/15

Rebuan terlantar di rumah selepas nahas dua tahun lalu 

PASIR MAS: Seorang pelajar Tingkatan Satu terpaksa meninggalkan persekolahan sejak Mei lalu, kerana terpaksa menjaga bapanya yang terlantar lumpuh akibat kecederaan saraf ketika ibunya keluar bekerja.Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Ibrahim 2, Mohd Alif Iskandar Rebuan, terpaksa menemani bapanya, Rebuan Ab Rashid, 45, yang sakit selepas terbabit kemalangan jalan raya dua tahun lalu di rumah mereka dekat Kampung Kubang Badak di sini.Ibunya, Sapinah Ismail, 36, terpaksa keluar bekerja sebagai pembantu kedai makan di bandar ini bagi menyara kehidupan keluarga, termasuk perbelanjaan dua lagi anak pasangan itu berusia 10 tahun yang belajar di Sekolah Kebangsaan Sultan Ibrahim 2, selain anak bongsunya berusia dua tahun. 

"Alif rela tidak ke sekolah kerana saya terpaksa memintanya menjaga bapanya yang lumpuh dan memerlukan penjagaan rapi termasuk menjaga makan minumnya selain ke bilik air. 

"Sebelum itu, adiknya yang masih bersekolah dalam Tahun Empat juga sering bergilir dengan Alif untuk menjaga bapanya, namun dia tidak sampai hati melihat adiknya sering ponteng dan merelakan dirinya tidak bersekolah," katanya ketika ditemui di rumah mereka, semalam. 

Sapinah berkata, beliau bukan sengaja meminta anak sulungnya itu menjaga bapanya sendiri, namun keadaan suaminya lumpuh itu membuatkan mereka tiada pilihan. 
"Saya kini buntu memikirkan nasib yang terpaksa ditempuh, selain anak keciciran sekolah dan suami pula sakit memerlukan penjagaan rapi, kami terpaksa berdepan masalah ketiadaan tempat tinggal yang sempurna. 

"Rumah usang yang didiami ini adalah milik seorang saudara yang bersimpati, membenarkan kami tinggal di sini kerana tiada rumah lain. Suami saya lumpuh akibat kemalangan jalan raya di Jerantut, Pahang ketika saya sedang mengandung anak ketiga kami, menyebabkan saya terpaksa keluar bekerja untuk mencari rezeki. 

"Ekoran kesempitan hidup, saya tidak mampu menghantar suami menjalani fisioterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) kerana masalah kos pengangkutan,” katanya. 

No comments:

Post a Comment