Tuesday, November 16, 2010

Baca al-Quran mampu tangkis sifat negatif

KUALA LUMPUR: Pembacaan al-Quran sebelum memulakan sesi pembelajaran di setiap sekolah satu usaha tepat menerapkan nilai murni di kalangan pelajar, sekali gus dapat menangkis sifat negatif kian menular dalam diri pelajar Islam.
Pensyarah Kanan Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Mohd Farid Mohd Shahran, berkata langkah bakal dijalankan di Terengganu mulai tahun depan yang menghendaki sesi persekolahan harian dimulakan dengan 10 minit bacaan al-Quran inisiatif terbaik dan wajar diseragamkan di seluruh negara.

Menurutnya, dengan memulakan sesi pembelajaran dengan bacaan al-Quran dipandu tenaga pengajar yang mempunyai pengetahuan bukan saja dalam bacaan, malah memahami setiap maksud ayat akan memberikan ketenangan emosi dalam menimba ilmu yang menjadi tuntutan agama.

“Apa yang penting pelajar memahami maksud bacaan ayat al-Quran kerana melalui kaedah terbabit akan lahir pelajar cemerlang dalam bidang akademik dan berpengetahuan tinggi dalam aspek agama,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

No comments:

Post a Comment