Friday, November 5, 2010

BN rampas semula kerusi Galas





DARI kiri: Datuk Ahmad Maslan, Datuk Seri Ng Yen Yen, Abdul Aziz Yusoff, Mustapa Mohamed dan Datuk Dr. Awang Adek Hussin meraikan kemenangan Barisan Nasional selepas pengumuman keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Galas di Dewan Sivik, Gua Musang, semalam.


GUA MUSANG 4 Nov. - Barisan Nasional (BN) merampas kembali kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dengan majoriti 1,190 undi pada pilihan raya kecil kawasan itu, hari ini.
Calon BN, Abdul Aziz Yusoff memperoleh 5,324 undi manakala calon Pas, Dr. Zulkefli Mohamed mendapat 4,134 undi.
Ini merupakan kekalahan ketiga bagi Dr. Zulkefli yang sebelum ini sudah tewas dua kali dalam pilihan raya umum iaitu pada 2004 dan 2008 kepada Tengku Razaleigh Hamzah bagi merebut kerusi Parlimen Gua Musang.
Peratusan keluar mengundi juga meningkat iaitu 83 peratus berbanding 81.1 peratus pada 2008, manakala sebanyak 132 undi rosak.
Keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Galas itu diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Wan Mustapha Wan Abdul Hamid di Pusat Sivik, di sini pada pukul 8.55 malam.
Selain faktor kepimpinan dan pengaruh Tengku Razaleigh yang juga Pengarah Pilihan Raya BN bagi DUN Galas, kejayaan BN juga didorong oleh kerja keras jentera parti itu dalam tempoh 48 jam sebelum kempen berakhir.
Ia termasuk tindakan jentera BN menggempur kawasan yang dianggap kubu kuat Pas seperti Bandar Bharu, Kampung Baru dan Sungai Terah pada hari terakhir kempen.
Walaupun Pas dengan bantuan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP cuba memainkan isu-isu nasional namun ia tidak mendatangkan hasil, sebaliknya Pas yang jentera partinya diketuai oleh Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman terpaksa berhadapan pelbagai isu membabitkan pentadbiran Kerajaan Pas Kelantan.
DUN Galas yang dianggap kubu kuat BN dirampas oleh Pas melalui Allahyarham Chek Hashim Sulaima pada Pilihan Raya Umum 2008 selepas menewaskan calon BN, Saufi Deraman dengan majoriti tipis 646 undi. Dua lagi kerusi DUN di dalam Parlimen Gua Musang adalah Paloh dan Nenggiri yang kedua-duanya milik BN.

No comments:

Post a Comment