Tuesday, December 28, 2010

9 maut dua serangan bom berani mati di Iraq





2010/12/28

BAGHDAD: Dua pengebom berani mati bertindak meletupkan diri mereka di depan sebuah bangunan kerajaan di Wilayah Anbar di barat Iraq, hari ini menyebabkan sembilan orang terkorban. 

Penyerang didapati sering menjadikan bangunan kerajaan Iraq sebagai sasaran untuk harapan untuk melemahkan pimpinan kerajaan yang disokong Amerika Syarikat ketika askar negara itu mahu meninggalkan Iraq.
Ibu pejabat Wilayah Anbar kebelakangan ini menjadi tempat sasaran dan sepanjang tahun ini saja, empat serangan tercetus termasuk satu serangan bom yang menyebabkan gabenor wilayah terputus sebelah kakinya.
Dalam serangan awal hari ini, kebanyakan yang terbunuh dan cedera adalah kalangan ahli keluarga kepada anggota polis dan tentera yang pernah terbabit dalam serangan sama, 12 Disember lalu. 

Ketika kejadian, anggota keluar mereka berkumpul di Ibu Pejabat Pentadbiran wilayah berkenaan untuk menerima pampasan atas kehilangan anggota keluarga mereka, kata jurucakap Gabenor Anbar, Mohammed Fathi. 

Beliau bagaimanapun berkata, setakat ini tidak diketahui identiti mereka tetapi tiga anggota polis antara yang terbunuh.

Letupan pertama berlaku apabila pengebom berani mati itu memandu sebuah bas mini yang sarat dengan letupan, merempuh pagar masuk pekarangan bangunan kerajaan di Ramadi, kira-kira 115 kilometer dari Baghdad. 
Ketika orang ramai sedang melihat serangan itu, seorang lagi pengebom berani mati yang memakai jaket mengandungi bahan letupan tiba-tiba memasuki kawasan berkenaan sebelum bertindak meletupkan dirinya. - AP

No comments:

Post a Comment