Wednesday, December 22, 2010

DAP buat laporan polis



BENTONG – DAP Bahagian Bentong meminta pihak berkuasa menjalankan siasatan berhubung penyebaran risalah berbentuk poster yang boleh mengganggu gugat ketenteraman penduduk di daerah ini.

Pengerusinya, Ching See Thai berkata, dia menerima laporan daripada rakan kelmarin berhubung risalah yang tertampal di dinding sebuah bangunan berhampiran stesen minyak di bandar Bentong dan datang melihatnya sendiri.

Menurutnya, risalah bertajuk ‘Kedudukan agama Islam tercabar’ itu turut memaparkan gambar Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

“Apa yang tertulis pada risalah itu termasuk penjualan arak secara terbuka tidak boleh dihalang, kuil dibina di kawasan majoriti masyarakat Melayu, kalimah Allah boleh diguna bukan Islam dan kepala pemimpin Melayu dipijak.

“Selain itu, ia turut menyentuh mengenai perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang diharamkan DAP dan seakan-akan mempertikaikan suara Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) serta Ahli Parlimen dalam Pakatan Rakyat berhubung isu agama Islam semakin terhakis akibat tunduk kepada DAP,” katanya.

See Thai berkata, pihaknya sudah membuat laporan polis berhubung risalah itu dan berharap siasatan dapat dijalankan untuk mengenal pasti pihak terbabit.

Menurutnya, pengedaran risalah seumpama itu boleh menimbulkan suasana tegang dalam masyarakat berbilang kaum yang mempunyai fahaman dan pegangan agama masing-masing.

“Kami (DAP Bentong) tidak pasti adakah risalah ini masih terdapat di lokasi lain dan berharap pihak berkuasa bertindak segera untuk mengelakkan ia berlarutan,” katanya.2. Risalah yang ditemui.

No comments:

Post a Comment