Thursday, December 9, 2010

JIHAD MELALUI PILIHANRAYA..

Kita kempen orang ikut perjuangan islam, sokong dan bersama dengan islam. Seorang yang berjaya kita ajak dan pujuk kepada islam, maka pahalanya lebih mahal drpd kereta, kapal terbang yg pling mahal harganya.

Oleh kerana itu kita memilih cara demokrasi. Demokrasi ialah cara mendirikan kerajaan melalui pujukan kepada rakyat dalam pilihanraya. Memang amalan demokrasi datang dari barat, bukan dari islam, ia dr greek, democratus, bermaksud kuasa rakyat ataupun demokratis rakyat yg berkuasa, yg boleh menubuh kerajaan. Asalnya diamalkan di Athen, kerajaan greek zaman dahulu. Apabila mereka hendak tubuh kerajaan, mereka memanggil rakyat berhimpun dalam stadium. Mereka memanggil pahlawan-pahlawan, org besar, org kaya, manakala org miskin dan perempuan tidak dipanggil. Mereka yg dipanggil diminta mengundi memilih pemimpin secara angkat tangan.

jihad gunakan senjata

Islam menunjukkan cara yg lebih baik. Umpamanya apabila nabi SAW.. mendirikan kerajaan islam madinah, kerajaan yg beramal dgn al-quran dan hadis. Dalam masa yg sama baginda bermesyuarat dgn para sahabat RA. Apabila Nabi SAW wafat, para sahabat memilih Abu Bakar menjadi pemimpin secara syura. Mereka memilih org yg bijak, adil, baik akhlaknya, mempunyai kehebatan memimpin dan cukup syaratnya sebagai pemimpin sebagaimana yg dikehendaki dalam islam. Demokrasi barat adalah diambil daripada fekah islam iaitu setelah org putih menakluki negeri org islam. Umpamanya Perancis menakluki Negara Afrika, mereka mengambil kitab2 fekah mazhab maliki dan hanafi di Syam(Syiria). Mazhab Syafie’ di alam Melayu. Kita belajar bab puasa, solat, zakat dan haji sahaja. Org putih mengambil bab memerintah rakyat. Bab solat mereka tidak belajar.

jihad dlm pilihanraya. pejuang di malaysia..

Kita mengambil bab solat dan puasa. Org putih mengambil bab pemerintahan Negara, tetapi mereka menolak bab iman, dosa dan pahala. Demokrasi ialah cara memilih kerajaan dgn memujuk org. Nabi kita mengajar supaya kita memujuk org. Oleh kerana itulah maka ulama’ kita memilih cara demokrasi untuk memerintah Negara. Kita mengajak org supaya memilih parti PAS, untuk kita hantar wakil ke Parlimen dan DUN. Kalau wakil yg dipilih itu ramai, kita perintah kerajaan. Kalau tidak ramai, wakil kita menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Ia membawa suara rakyat yg menyokongnya dalam pilihanraya. Ini yg kita kena faham. Kalau kita kalah dan tidak menang satu kerusi pun dalam pilihanraya, kita perlu tangani dan mencegah kemungkaran yg berlaku kerana mematuhi sabda nabi SAW.  Yg bermaksud:

“Sesiapa yg melihat perkara mungkar, hendaklah dia cegah dgn tangan, kalau tidak mampu dengan tangan,hendaklah mencegahnya dengan lidah. Kalau tidak mampu dengan lidah mesti mencegahnya dalam hati, Cegah dalam hati adalah selemah-lemah iman.”

pejuang di palestin...

ditulis balik oleh Aiman al Qassam dari buku TAZKIRAH JIHAD
karangan:
TG HAJI ABD HADI AWANG
yg diterbitkan oleh
DEWAN ULAMA' PAS NEGERI TERENGGANU

No comments:

Post a Comment