Saturday, December 25, 2010

WikiLeaks: Anwar hantar notis tuntutan



KUALA LUMPUR 24 Dis. – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menghantar pula dua notis tuntutan terhadap Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN), Khairy Jamaluddin dan Ketua MCA Bahagian Kuantan, Datuk Ti Lian Ker.
Tindakan menghantar notis tersebut dibuat ekoran komen yang diberikan berhubung pendedahan laman web antarabangsa, WikiLeaks mengenai dirinya.
Dalam notis yang dihantar menerusi kiriman e-mel pada pukul 4 petang, peguam Sankara Nair memaklumkan, beliau telah diarahkan supaya mengambil tindakan tersebut berhubung artikel bertajuk ‘Bahaya Anwar jadi PM, rahsia ditangan negara asing’ yang disiarkan oleh Utusan Malaysia pada 13 Disember lalu.
Menurut Sankara, beliau juga diarah supaya mengambil tindakan terhadap portal berita, The Malaysian Insider, dalam caption berbunyi Anwar silent, tweets blame on SB for WikiLeaks sex expose disiarkan pada hari yang sama.
Katanya, kedua-dua artikel yang berbaur fitnah tersebut mengandungi pernyataan palsu yang telah mencemarkan reputasi Anwar.
Sehubungan itu, Sankara meminta supaya satu permohonan maaf dibuat dengan terma yang diluluskan oleh peguam untuk disiarkan dalam akhbar yang dipilih oleh Anwar.
Katanya, anak guamnya juga menuntut supaya Utusan Malaysia dan portal berita itu memberi aku janji agar tidak mengulangi perkataan itu selain ganti rugi kerana mendakwa reputasinya terjejas.

No comments:

Post a Comment