Sunday, January 9, 2011

Janji 100 hari melemaskan BN

Janji 100 hari melemaskan BN
Pakatan Rakyat (PR) sepatutnya terus mencanangkan janji 100 harinya kepada rakyat kerana tindakan itu boleh membuatkan Barisan Nasional (BN) macam `cacing kepanasan’.
Soal BN mempertikaikan perkara itu bukan perkara pokok, asalkan ia lojik dan boleh diterima kebanyakan rakyat.
Apa yang janji PR itu boleh diterima kerana wang yang dibazirkan, kerugian perniagaan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan rasuah yang dilakukan kerajaan yang memerintah sekarang lebih besar berbanding yang akan dibelanjakan untuk faedah rakyat.
Kenaikan harga barang, petroleum, pelbagai cukai, saman polis yang dilakukan kerajaan cukup membebankan rakyat.
Adalah lebih baik rakyat ‘cu cuba alih’ pemerintahan daripada BN kepada PR seperti yang dilakukan rakyat Kelantan yang mengubah daripada BN kepada Pas pada pilihan raya umum 1990.
Banyak perkara yang tidak betul dan karut marut dilakukan BN selama 50 tahun memerintah Negara, sedang rakyat tidak banyak berubah, malah lebih tertekan dan menderita kerana dibebani pelbagai masalah, termasuk kena bayar hutang, rumah, kereta, cukai pendapatan, saman polis, JPJ, cukai pintu, tol dan petroleum yang naik sampai dua tiga kali dalam setahun.
Kalau rakyat memilihkan pemimpin seperti yang digariskan dalam Islam iaitu yang mampu mentadbir negara dengan baik, tidak rasuah, tidak membazir wang rakyat, tidak salah guna kuasa serta mengkayakan kroni dan saudara mara, InsyaAllah rakyat dapat hidup lebih baik daripada yang dinikmati sekarang.
Saya rasa nak termuntah apabila mendengar janji Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein yang memberi jaminan akan menyelesaikan masalah air di Kelantan dalam masa lima tahun.
Kalau saya jadi Timbalan Menteri seperti Awang Adek, saya juga berani memberi jaminan selesai masalah air di Kelantan dalam masa kurang daripada lima tahun kerana boleh menyalahgunakan wang royalti minyak untuk Kelantan yang dipanggil wang ehsan itu melaksanakan projek berkenaan.
Saya baru tahu rupanya selama ini cukai setem yang dibayar untuk urusan tukar syarat tanah dan sebagainya di pejabat tanah itu dikaut Kerajaan Pusat bukannya menjadi hak kerajaan negeri.
Jadi apalah hasil yang diperoleh kerajaan negeri kalu semua hasil ‘disapu’ kerajaan pusat.
Yang jadi menteri ke timbalan menteri yang berasal dari Kelantan, usahlah bercakap berkobar-kobar tapi tahi lekat celah lantai.
Kalau macam tulah Awang Adek bercakap, nampak gaya kalau dia bertanding lagi di Bachok, jangan harap dia nak menang, begitu juga Datuk Mustapha Mohamad yang menang kerana bantuan undi pos askar di Jeli.
Insya Allah pilihan raya ke-13 nanti, PR akan sapu bersih semua kerusi Parlimen dan Dun di Kelantan.

No comments:

Post a Comment