Wednesday, February 2, 2011

Mubarak diberi masa hingga lusa


BANTAHAN BESAR-BESARAN: Ratusan ribu rakyat Mesir dari segenap lapisan masyarakat berhimpun di Dataran Tahrir di Kahirah menyahut seruan supaya mengadakan bantahan terbesar di negara itu menggesa Presiden Hosni Mubarak meninggalkan jawatannya. -- Foto AP






Puluhan ribu rakyat asing mulai tinggalkan Mesir
KAHIRAH: Ratusan ribu rakyat Mesir membanjiri kawasan pusat Kahirah semalam, menyahut panggilan menyatukan sejuta rakyat Mesir menggesa Presiden Hosni Mubarak, 82 tahun, supaya meletakkan jawatannya selewatnya lusa, selepas hampir 30 tahun berkuasa.

Pada masa yang sama puluhan ribu rakyat asing mulai meninggalkan ibu kota Mesir itu, sedang pergolakan semakin meningkat, dengan sekurang-kurangnya 4,500 lagi dilaporkan masih terkandas di lapangan terbang Kahirah.

Para pembantah - lelaki, wanita dan kanak-kanak - berbondong-bondong memasuki kawasan Dataran Tahrir, di sini, melalui pusat-pusat pemeriksaan yang dikawal para pembantah sendiri dan anggota tentera.

Pihak tentera Mesir, kelmarin, berikrar tidak akan menggunakan kekerasan terhadap para pembantah yang berusaha mencetuskan perubahan terbesar dalam sistem politik Mesir sejak 1952, apabila para pegawai tentera menggulingkan Raja Farouk.
Tindakan pihak tentera itu juga membayangkan sokongan semakin luntur terhadap Presiden Mubarak, sedang para pembantah menunjukkan kesungguhan mereka untuk menggulingkan pemimpin Mesir itu.
'Kami tidak akan pergi ke mana-mana sehingga Mubarak meninggalkan (jawatannya),' kata Encik Mohammed Abdullah, seorang jurutera penerbangan berusia 27 tahun, kepada agensi berita The Associated Press (AP), semalam.
Dataran Tahrir belum pernah melihat suasana lebih sesak dan hiruk-pikuk sejak protes bermula pada 25 Januari lalu, apabila rakyat Mesir mulai jenuh dengan rejim autokratik Presiden Mubarak yang didakwa kurang mengendahkan keperluan golongan miskin serta membiarkan kegiatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa berleluasa.
Khidmat Internet juga disekat oleh pemerintah Mesir.
Pemenang Hadiah Nobel Keamanan, Encik Mohamed El-Baradei, berkata Presiden Mubarak harus meletakkan jawatannya menjelang lusa.
'Apa yang saya dengar (daripada pihak pembantah) ialah mereka mahu ini berakhir menjelang selewat-lewatnya Jumaat ini,' katanya semalam.
Satu jawatankuasa pemimpin pembangkang pula, dalam kenyataan bersamanya, semalam berkata mereka tidak akan berunding dengan rejim sekarang sehingga Presiden Mubarak 'meninggalkan' jawatannya.
Presiden Mubarak kini mungkin menerima nasib sama seperti bekas presiden Tunisia, Encik Zine El Abidine Ben Ali, yang digulingkan pada 14 Januari lalu. -- Agensi.

No comments:

Post a Comment