Thursday, February 24, 2011

Gaddafi ikrar syahid di Libya


PENUNJUK perasaan melaungkan slogan antikerajaan di Dataran Tobruk di timur Libya, semalam.  Tentera di bandar ini berkata, mereka tidak lagi menyokong Gaddafi dan memberitahu, wilayah timur negara itu kini sudah bebas daripada penguasaan kerajaan.
PENUNJUK perasaan melaungkan slogan antikerajaan di Dataran Tobruk di timur Libya, semalam. Tentera di bandar ini berkata, mereka tidak lagi menyokong Gaddafi dan memberitahu, wilayah timur negara itu kini sudah bebas daripada penguasaan kerajaan.

TRIPOLI: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi semalam menggesa rakyat negara itu berarak sebagai usaha untuk menunjukkan sokongan mereka kepadanya ketika rejim pemerintahannya semakin terpinggir.
Sambil mengumumkan beliau akan mati sebagai syuhada di negara sendiri, Gaddafi mengancam memusnahkan penentangnya dari rumah ke rumah dan ‘inci demi inci,’mendorong rayuan di peringkat antarabangsa supaya keganasan di tamatkan.

Kerajaan Libya berkata, 300 orang, termasuk 111 askar terbunuh dalam tunjuk perasaan yang bermula 15 Februari lalu selepas pemimpin di Tunisia dan Mesir di singkirkan dalam kebangkitan serupa.
China, India, Korea Selatan dan Amerika Syarikat adalah antara negara yang bertindak pantas untuk memindahkan rakyat masing-masing dari negara Afrika Utara itu sementara masyarakat antarabangsa mengecam gerakan ganas kerajaan Gaddafi terhadap penunjuk perasaan.

Sambil berkata beliau mendapat sokongan rakyat, Gaddafi mengerahkan tentera dan polis menangani pemberontakan menentang pemerintahan kuku besinya selama 41 tahun yang sudah meragut ratusan nyawa sepanjang lapan hari lalu.

“Rakyat Libya bersama-sama saya.” katanya sambil menggesa mereka menunjuk perasaan.
“Keluar dari rumah anda dan serbu mereka. Tangkap tikus-tikus itu,” katanya lagi, merujuk kepada penunjuk perasaan antikerajaan Gaddafi, 68, juga tidak menunjukkan sebarang tanda untuk berundur ketika menyampaikan ucapannya itu.
“Muammar Gaddafi adalah pemimpin revolusi. Muammar Gaddafi tidak mempunyai sebarang kedudukan rasmi untuk membolehkannya meletak jawatan.

“Beliau ialah pemimpin revolusi untuk selama-lamanya,” kata Gaddafi.
Sementara itu, Presiden Parlimen Libya, Mohamed Zwei berkata, keamanan berjaya diwujudkan semula di sebahagian besar bandar.
“Pasukan keselamatan dan tentera sudah berada semula di kedudukan masing-masing,” katanya.

Beliau juga berkata, sebuah suruhanjaya sudah ditubuhkan untuk menyiasat pemberontakan selama sembilan hari itu.

Dalam pada itu, anak Gaddafi, Seif al-Islam dijangka mengadakan sidang akhbar selepas tersebar laporan kononnya keluarga pemimpin itu bertelagah kerana berebut empayar perniagaan. — AFPmyMetro | Gaddafi ikrar syahid di Libya

No comments:

Post a Comment