Sunday, March 13, 2011

Jepun dilanda gempa dan tsunami



TSUNAMI MENGGANAS: Gelombang setinggi 10 meter mengganas dan melanda kawasan perumahan di bandar Natori, di wilayah Miyagi, selepas Jepun digegarkan dengan satu gempa kuat di kawasan luar pantai timur laut negara itu semalam. -- Foto AP.

TOKYO: Satu gempa bumi sekuat 8.9 di skala Richter melanda timur laut Jepun hingga membakar sebuah loji kuasa nuklear dan mencetuskan tsunami 10 meter yang telah 'membaling' kapal-kapal ke darat. Kejadian itu turut mengorbankan sekurang-kurangnya 90 orang dan 56 hilang.
Ini gempa terkuat pernah melanda Jepun.Polis berkata ramai lagi yang cedera di Tokyo dan dan kawasan perairan pulau utama Honshu.Sedutan televisyen menunjukkan beberapa tempat musnah teruk atau dilanda banjir.Satu tsunami raksasa 10 meter melanda dekat bandar Sendai. Air hitam menghumbankan kontena kapal, kereta dan serpihan bangunan ke jalan raya dan tanah ladang.Pemerintah berkata tsunami dan gempa itu, yang dapat dirasakan di Beijing sejauh 2,500 kilometer, telah mengakibatkan 'kerosakan yang hebat' sedang gambar dari udara menunjukkan banjir-banjir besar di bandar-bandar di utara.Gempa itu juga merupakan gegaran kelima terkuat pernah dirasakan di seluruh dunia sejak 1900, dan gempa ketujuh terkuat dalam sejarah, menurut US Geological Survey (USGS) dan ahli kaji gempa Jepun.Pusat Amaran Tsunami Pasifik telah mengeluarkan satu amaran meluas ke Amerika Selatan, New Zealand dan Hawaii.Namun kebimbangan bahawa tsunami itu boleh merosakkan kawasan-kawasan di seberang Lautan Pasifik berkurang apabila ombak-ombak melanda Russia dan Taiwan tidak mengakibatkan banyak kerosakan.Sedutan televisyen menunjukkan ombak berlumpur mengalir deras di kawasan kediaman berhampiran Sungai Natori di Sendai.Televisyen NHK melaporkan, beberapa puluh rumah hanyut di Wilayah Miyagi.Tsunami itu juga sampai ke lapangan terbang Sendai hingga menenggelamkan landasan kapal terbang sedang satu proses pencairan, yang terjadi akibat gerakan bumi yang terlalu kuat, telah mencairkan beberapa bahagian tanah di situ.Sebuah kapal dengan 100 orang dihanyutkan tsunami itu, lapor agensi berita Kyodo.Kebakaran tercetus di sebuah bangunan turbin di loji nuklear Onagawa di Miyagi semalam, lapor Kyodo News. Namun tidak diketahui jika ada kebocoran radioaktif.Namun pihak berkuasa semalam telah mengarahkan 2,000 penduduk berhampiran satu loji nuklear di Fukushima berpindah.Di ibu kota, jutaan orang berlari keluar daripada bangunan-bangunan yang bergoyang.Gegaran pertama dirasakan hampir 400 kilometer ke timur laut Tokyo, kata USGS, diikuti lebih 10 gegaran susulan, ada sekuat 7.1 pada skala Richter.Perdana Menteri Naoto Kan segera menghimpunkan kabinetnya selepas gempa itu dan kerajaannya telah menghantar kapal-kapal tentera laut ke Miyagi.Gempa itu telah menjejas sistem pengangkutan utama termasuk lapangan terbang Narita, yang menutup landasannya.Gegaran itu, yang terjadi pada 2.46 petang, telah menggegarkan bangunan-bangunan di Tokyo, kawasan bandar terbesar di dunia dan tempat tinggal 30 juta orang.Loji-loji nuklear dan kereta api lajunya berupaya dipadam secara automatik jika terjadi gegaran. Kebanyakan bangunannya pula direka agar kalis gempa. -- AFP, Reuters.
http://cyberita.asia1.com.sg

No comments:

Post a Comment