Wednesday, March 30, 2011

Kerajaan Syria letak jawatan


DAMSYIK: Kerajaan Syria yang berdepan dengan kekacauan politik sejak dua minggu lalu meletakkan jawatan semalam dan kerajaan baru akan dibentuk dalam masa 24 jam.
Dengan Presiden Bashar al-Assad berdepan dengan krisis paling buruk sejak menggantikan bapanya yang meninggal dunia pada 2000, puluhan ribu warga Syria berhimpun di pusat bandar raya Damsyik untuk menunjukkan sokongan kepada pemimpin itu, semalam.

Seorang pegawai kanan yang enggan dikenali berkata, kerajaan akan mengemukakan perletakan jawatannya hari ini (semalam) dan Kabinet baru akan dibentuk dalam masa 24 jam.

Kerajaan yang ada sekarang dibentuk oleh Perdana Menteri, Mohammed Naji Otri pada 2003. Kali terakhir ia dirombak ialah pada April 2009.

Syria dicengkam gelombang tunjuk perasaan yang semakin ganas sejak pertengahan Mac, meletakkan tekanan yang tidak pernah berlaku pada Bashar.

Penunjuk perasaan menuntut kebebasan bersuara dan pembaharuan.

Tunjuk perasaan menuntut perubahan kebanyakannya tertumpu di Daraa, wilayah selatan negara itu dan Latakia, bandar pelabuhan di utara.

Aktivis berkata, lebih 130 orang terbunuh dan ramai lagi cedera dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dengan penunjuk perasaan.
Sementara itu, semua jalan menuju ke Dataran Bahrat di Damsyik dikawal ketat ketika penduduk Syria, termasuk kanak-kanak berhimpun sambil mengibarkan bendera dan menjulang gambar Bashar dan bapanya, Hafez al-Assad.

“Kami berada di sini untuk menunjukkan hasrat sebenar rakyat Syria dan untuk melindungi dan menyokong Bashar al-Assad, kata seorang wanita muda, Raghad. - AFP

No comments:

Post a Comment