Thursday, April 21, 2011

Pesta Songkran tercemar




SEBAHAGIAN remaja bermain tembak air sempena pesta  Songkran, di pusat beli-belah di Bangkok, Rabu lalu.
SEBAHAGIAN remaja bermain tembak air sempena pesta Songkran, di pusat beli-belah di Bangkok, Rabu lalu.

Tiga wanita menari separuh bogel cetus kemarahan ramai


BANGKOK: Tiga wanita muda Thailand mencetuskan kemarahan dan perdebatan apabila dikatakan menanggalkan pakaian dan menari dalam keadaan hampir bogel pada pesta Songkran di Jalan Silom, Bangkok yang penuh sesak Jumaat lalu.
Agensi berita tempatan MCOT melaporkan, perbuatan ketiga-tiga wanita terbabit, menimbulkan persoalan sama ada kawalan lebih ketat perlu dikuatkuasakan bagi memastikan pesta sempena sambutan tahun baru itu tidak dicemari perbuatan tidak senonoh dan aktiviti menyalahi undang-undang.
Menteri Kebudayaan, Nipit Intarasombat, berkata perbuatan wanita terbabit ‘sangat tidak sopan dan tidak boleh diterima.


“Saya meminta masyarakat mengkritik perbuatan mereka secara terbuka,” katanya semalam.


Bagaimanapun seorang penduduk tempatan berkata kelakuan tidak senonoh termasuk tarian separuh bogel dipersembahkan di kebanyakan bar dan tidak jauh dari lokasi pesta Songkran diadakan.


Ketiga-tiga wanita terbabit sudah ditahan dan didenda 500 baht (RM49.87) kerana berkelakuan tidak senonoh.
Pegawai daerah, Surakiat Limcharoen memberi amaran, mereka yang didapati menyebarkan rakaman video aksi tiga wanita itu di internet boleh dihukum hingga lima tahun penjara dan denda sehingga 100,000 baht (RM10,076).


MCOT melaporkan, video klip penari terbabit dianggap mencemarkan reputasi Thailand sebagai sebagai pusat kebudayaan dan pelancongan terkenal.


“Kementerian kebudayaan biasanya campur tangan dan memberi pelbagai cadangan untuk meningkatkan reputasi negara itu,” kata MCOT.


Antaranya termasuk menolak lirik provokatif oleh bintang pop Tata Young pada 2004, menasihati wanita agar tidak memakai baju tanpa lengan atau berpakaian nipis hingga menampakkan bentuk tubuh. – Agensi Berita Harian Online | Pesta Songkran tercemar

No comments:

Post a Comment