Saturday, April 9, 2011

Songkran: Thailand wujud 60 kawasan bebas arak



BANGKOK: Sebanyak 60 ‘kawasan selamat bebas arak’ akan diwujudkan di seluruh Thailand ketika ia mengadakan sambutan Tahun Baru disebut Songkran yang bertujuan mengurangkan keganasan dan serangan seksual akibat ramai peserta pesta yang mabuk.


Di kawasan zon pejalan kaki, arak tidak dibenarkan dijual, dibawa atau digunakan. Ia akan diwujudkan di seluruh 44 wilayah ketika cuti Tahun Baru yang bermula dari 13-17 April, kata Visanu Srithawongse dari Yayasan Penggalak Kesihatan Thailand.
Pesta mabuk masih lagi dibenarkan di zon parti popular di Bangkok tetapi di beberapa wilayah, kawasan selamat akan diwujudkan sebagai pusat sambutan dan kamera CCTV serta sukarelawan akan membantu memeriksa pengunjung yang melanggar peraturan, kata Visanu.
Songkran adalah musim yang paling banyak membawa maut dan zon selamat mula diwujudkan pada 2005 dan terus diperluaskan, kata Visanu. Di timur laut Khon Kaen, gadis dan wanita melaporkan sejumlah 200 aduan mengenai serangan seksual lima tahun lalu manakala dua dilaporkan tahun lalu di daerah utama sambutan di ibu negara.

Ketika cuti tahun lalu, sebanyak 2,516 kemalangan jalan raya dilaporkan mengakibatkan 361 kematian, angka kematian terendah dicatatkan sepanjang beberapa tahun.

Sambutan moden adalah mengikut tradisi untuk memastikan simpanan air mencukupi bagi musim tanaman seterusnya. Secara tradisi golongan muda menyimbah air kepada tangan orang yang lebih tua sebagai tanda hormat dan menerima restu. – AP

No comments:

Post a Comment