Monday, June 20, 2011

Polis pantau sekolah agama

YAN: Polis dengan kerjasama Jabatan Perdana Menteri sedang menjalankan siasatan dan memantau semua sekolah agama di seluruh negara berikutan kebimbangan penularan pengaruh Jemaah Islamiah (JI) yang boleh menggugat keamanan negara.

Walaupun tidak membabitkan sekolah agama secara langsung, dipercayai ada kelompok tertentu berpengaruh sama ada sebagai tenaga pengajar atau kakitangan sekolah yang cuba menyebarkan fahaman JI di kalangan pelajar.
Bercakap selepas menyerahkan cek bantuan kepada Sekolah Menengah Agama Saadah Al-Diniah Sungai Limau Dalam, di sini, semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata pihaknya bekerjasama dengan polis mengenai perkara itu dan memantau pergerakan setiap sekolah berkenaan untuk memastikan pengaruh JI tidak menembusi negara ini.
Katanya, laporan diterimanya tidak menjurus pembabitan sekolah secara langsung dengan aktiviti itu, tetapi membabitkan individu tertentu yang mungkin bergerak daripada dalam untuk menyebarkan pengaruh JI.

“Kita sentiasa bertukar maklumat dengan polis dalam hal ini dan sentiasa memantau semua sekolah agama daripada dipengaruhi fahaman JI,” katanya.
Berita Harian Online | Polis pantau sekolah agama

No comments:

Post a Comment