Sunday, August 14, 2011

Lelaki ditemui rentung ketika waktu sahur

JOHOR BAHRU 13 Ogos - Seorang lelaki rentung dalam kebakaran yang berlaku ketika penduduk Islam di Kampung Tebrau Bakar Batu di sini, baru selesai bersahur awal pagi ini.
Kebakaran pukul 5.25 pagi itu dipercayai bermula dari rumah mangsa, Sabtu Hussin, 57, sebelum ia merebak ke rumah bersebelahan yang didiami anak saudaranya sekeluarga.
Bagaimanapun, anak saudara mangsa, Sapiah Wan Hitam, 37, suami dan dua anak mereka berusia lima tahun dan enam bulan berjaya menyelamatkan diri.
Kakak mangsa, Ramlah Hussin, 61, berkata, dia yang tinggal tidak jauh dari rumah adiknya itu dimaklumkan kebakaran tersebut oleh anak perempuannya.
"Ketika kejadian, saya baru habis bersahur dan sejurus saya sampai di tempat kejadian, rumah pusaka keluarga itu sudah hangus terbakar," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, hari ini.
Menurut Ramlah, Sabtu yang merupakan anak kelima daripada 12 beradik itu tinggal seorang diri sejak bercerai dengan isterinya, beberapa tahun lalu.
Ujarnya lagi, adiknya itu bekerja sebagai pemandu teksi tetapi terpaksa berhenti kerja akibat penyakit tulang belakang.
"Meskipun sedih dengan kematian adik saya, namun saya bersyukur kerana Sapiah, menantu dan dua cucu saya selamat. Sapiah ada beritahu saya duit RM1,000 yang akan digunakan untuk persiapan raya Aidilfitri turut hangus terbakar," katanya.
Sementara itu, Ketua Zon Johor Bahru, Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Raja Saiful Iswandy Raja Hassan berkata, pihaknya menerima panggilan pukul 5.28 pagi dan api berjaya dipadamkan sepenuhnya pada pukul 7.30 pagi.
"Kebakaran dipercayai bermula dari bahagian ruang utama rumah sebelum ia merebak ke bahagian lain. Mayat mangsa ditemui dalam keadaan terbaring di atas katil biliknya dan punca sebenar kebakaran masih disiasat," katanya.
Mayat mangsa dibawa ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat.

No comments:

Post a Comment