Thursday, August 4, 2011

Majlis Keselamatan PBB kutuk Syria

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Mjlis Keselamatan PBB mengutuk tindakan melampau Presiden Syria, Bashar al-Assad, ke atas penunjuk perasaan sehingga menyebabkan kematian ketika kereta kebal kerajaan memasuki bandar utama penentang.

Dalam kenyataan pertama sejak krisis Syria meletus beberapa bulan lalu, majlis itu mahu penamatan segera segala bentuk keganasan dan pihak yang melakukannya dipertanggungjawabkan.
Namun, harapan untuk mencapai kesepakatan dalam mengenakan tekanan ke atas Damsyik terjejas apabila anggota Arab majlis itu, Lubnan, segera menolak pendirian itu dan menyatakan ia tidak akan membantu menamatkan krisis di negara jirannya.
Kuasa Eropah dalam majlis 15 anggota itu yang mengetuai kempen untuk tindakan dengan sokongan Amerika Syarikat, masih menegaskan kenyataan itu memberi amaran keras kepada Assad.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon, mengalu-alukan kenyataan itu dan menyifatkan perkembangan semasa di Syria "amat mengejutkan".

Kereta kebal tentera Syria memasuki bandar Hama semalam dan beberapa orang dilaporkan terbunuh sejak beberapa hari lalu. - AFPbharian

No comments:

Post a Comment