Monday, August 22, 2011

Wakil PBB tiba di Syria



BEIRUT 21 Ogos - Satu pasukan kemanusiaan tiba di Syria bagi menilai krisis yang melanda negara itu, ketika satu temu bual bersama Presiden, Bashar al-Assad mengenai masa depan negara itu yang dijangka disiar melalui televisyen, hari ini.
Televisyen rasmi mengumumkan Assad akan mengulas mengenai situasi di Syria, meneruskan proses perubahan, selain kesan tekanan politik dan ekonomi Amerika Syarikat (AS) dan Barat, dalam satu temu bual,
Temu bual itu merupakan penampilan pertama Assad di khalayak ramai sejak 20 Jun lalu dan yang keempat sejak pemberontakan bermula pada pertengahan Mac lalu.
Menurut peguam hak asasi manusia, sekurang-kurangnya 1,860 orang awam dan 422 kakitangan keselamatan maut dalam pemberontakan sejak empat bulan lalu.
Radio Lebanon yang memetik jurucakap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Amanda Pitt semalam berkata, satu pasukan kemanusiaan badan dunia itu telah berada di Syria sekarang.
''Ia diketuai Ketua Biro Geneva, Penyelaras Hal Ehwal Kemanusiaan PBB, Rashid Khalikov,'' ujarnya.
Ketua Pemerhati Hak Kemanusiaan (HRW) di Asia Barat, Sarah Leah Whitson meminta Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) untuk mengambil tindakan ke atas Syria kerana didakwa melanggar undang-undang dengan menindas penunjuk perasaan secara aman.
Semalam, kereta kebal memasuki bandar Homs, sehari selepas 34 penunjuk perasaan dibunuh, kata aktivis. - dpa

No comments:

Post a Comment