Wednesday, November 23, 2011

300 juta rakyat China miliki akaun Weibo


BEIJING 22 Nov. - Lebih dari 300 juta penduduk di China mempunyai akaun laman blog mikro, lapor akhbar kebangsaan hari ini berhubung perkembangan pesat Internet yang dilihat boleh memintas kawalan media di negara ini.

Akhbar Changjiang Daily melaporkan, Kementerian Maklumat Internet Kebangsaan semalam mengumumkan terdapat lebih 300 juta penduduk mendaftar dalam rangkaian sosial Weibo.

Weibo mempunyai fungsi sama seperti laman sosial antarabangsa yang lain diperkenalkan selepas China mengharamkan penggunaan Twitter pada tahun 2009.

Dalam pada itu, perkembangan pesat Weibo secara tidak langsung mendedahkan kesukaran media untuk mengawal pengaliran maklumat apabila penduduk memilih medium tersebut untuk melahirkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan berhubung isu rasuah dan skandal.

Pengguna Weibo dipercayai menokok tambah berita berhubung kemalangan maut membabitkan perlanggaran tren pada Julai lalu sehingga mencetuskan kemarahan pelbagai pihak terhadap kerajaan.

Perkara itu turut melibatkan penyebaran gambar menunjukkan mayat-mayat mangsa terjatuh dari gerabak ketika operasi menyelamat sedang dijalankan dan ia menimbulkan pelbagai reaksi dari orang ramai.

Sehubungan itu, pihak berkuasa berikrar untuk meningkatkan usaha membendung khabar angin yang timbul menerusi Internet.

Pada September lalu, portal Internet terbesar China, Sina menyatakan Weibobertanggungjawab menyebarkan khabar angin berhubung pelbagai perkara bagi memberi tekanan kepada kerajaan. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment