mukhriz

KODIANG - Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir menggelar Kerajaan Negeri ditadbir pembangkang sebagai ‘kemere’ kerana tidak ada usaha membantu rakyat keluar dari tekanan hidup dan hanya tahu mengkritik.

Katanya, ini kerana Kerajaan Negeri ditadbir pembangkang seharusnya bersama Kerajaan Pusat menyelesaikan masalah rakyat.
“Mereka tidak bagi buah fikiran cara terbaik untuk diselesaikan pada masa rakyat terbeban dengan pelbagai masalah, sebaliknya hanya tahu mengkritik program kerajaan BN walaupun ia hanya perkara remeh-temeh.
“Inilah bezanya pendekatan kerajaan BN dengan parti pembangkang dalam usaha meringankan beban rakyat,” katanya selepas merasmikan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) Ke-15 di Padang Sera, Jerlun, semalam.
Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun berkata, kewujudan KR1M tidak akan membunuh kedai runcit atau mewujudkan persaingan tidak sihat malah ia membantu pengusahanya mendapat bekalan lebih mudah, harga murah dan keuntungan berpatutan.
Katanya, kerajaan mahu mewujudkan sistem pengedaran produk berkualiti berharga murah melalui KR1M supaya orang ramai dapat membeli barangan asas pada harga terkawal dan berpatutan dan tidak bertujuan menanggung subsidi harga barangan.
“KR1M usaha murni kerajaan BN, sebaliknya menjadi amalan pembangkang menjadikannya polemik supaya dapat kritik dan mempolitikkan apa saja usaha BN walaupun ia dilaksanakan demi kebaikan rakyat.