Friday, January 13, 2012

DPR pertahan projek baik pulih dewan mesyuarat RM6.6 juta


JAKARTA 12 Jan. - Setiausaha Agung Dewan Perwakilan Rakyat (DPR), Nining Indra Saleh berkata, kerja-kerja menaik taraf bilik mesyuarat DPR bukanlah membazir, sebaliknya keadaan sangat mendesak dan memerlukan kerja-kerja pembaikan dilakukan.

"Pembangunan ruang kerja yang selesa merupakan satu keperluan, bukannya ia dibuat atas permintaan anggota DPR," kata Nining mengulas kontroversi berhubung perbelanjaan berjumlah Rupiah 20.4 bilion (RM6.6 juta) untuk membaiki bilik mesyuarat DPR yang menjadi perdebatan umum.

Menurutnya, kapasiti bilik mesyuarat yang lama di Gedung Nusantara I sudah tidak mampu lagi menampung keperluan jawatankuasa khas DPR seramai 85 orang, lebih-lebih lagi untuk menerima kehadiran tetamu kerajaan.

Alasan lain ialah kerana keadaan bilik mesyuarat sebelum ini sudah terlalu lama menyebabkan permaidani di bilik berkenaan lusuh, saiz kerusi dan meja yang besar memakan ruang dan peralatan sistem audio yang kurang baik.

Sehubungan itu, usaha membina bilik mesyuarat baru di Gedung Nusantara II perlu dilakukan secepat mungkin.

Pengumuman membangunkan bilik mesyuarat baru DPR itu dibidas oleh banyak pihak kerana dianggap membazir dan dakwaan rasuah berkaitan proses belanjawan DPR termasuk tuduhan 'bajet mafia'. - UTUSANUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment