Friday, March 9, 2012

PKR saman balas Shahrizat

PKR saman balas Shahrizat - Politik - Sinar Harian:
PKR saman balas Shahrizat
PETALING JAYA - PKR akan memfailkan saman balas terhadap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil isu penyelewengan dana awam bernilai RM250 juta oleh National Feedlot Corporation (NFCorp).
Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berkata, beliau bersama Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin telah memfailkan kes tersebut Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pagi semalam.
Menurutnya, tindakan ini dilakukan kerana memikirkan kepentingan rakyat, dan ia membabitkan isu nasional.
“Saya telah mengadakan perbincangan dengan peguam, dan mereka menyarankan saya mengemukakan saman balas, berikutan ucapan menteri terbabit pada Perhimpunan Agung Umno yang lalu, kerana berbaur fitnah. Secara tidak langsung ia memberi ruang kepada saya membawa kes ini ke mahkamah termasuk dokumen yang berkaitan agar ia dapat diketahui umum,” katanya.
Shahrizat sebelum itu telah memfailkan saman fitnah sebanyak RM100 juta terhadap Mohd Rafizi dan Zuraida berhubung isu yang sama.Mohd Rafizi berkata, tindakan ini dilakukan bagi mengelakkan kes itu ditarik balik oleh plaintif.
“Jika saya tidak bertindak, besar kemungkinan ia akan ditarik balik, atau melengah-lengahkan perbicaraan, bagi mengelakkan dokumen penting dan pimpinan tertinggi Barisan Nasional (BN) diheret ke mahkamah,” katanya.
Sementara itu, Mohd Rafizi juga mendedahkan bahawa seorang pemimpin kerajaan telah membelanjakan dana rakyat hampir setengah juta ringgit untuk majlis pertunangan anaknya pada pertengahan tahun lalu.
“Saya mempunyai dokumen dan bukti mengenainya, yang mana beliau telah menyeleweng wang rakyat," katanya.
Sebelum itu, Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Dr Tan Kee Kwong telah mempersoalkan pembayaran mengenai majlis tersebut tetapi tiada jawapan diperoleh dari mana-mana pihak.
“Apa yang pasti ia dibayar melalui pejabatnya di Putrajaya. Jumlah keseluruhannya adalah sebanyak RM409,767,” katanya.
Mohd Rafizi berkata, satu suruhanjaya di raja harus ditubuhkan bagi menyiasat penyelewengan wang rakyat oleh pemimpin terbabit.Selain itu juga katanya, perkara itu akan dibawa ke sidang Dewan Rakyat yang akan bermula minggu hadapan.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment