Friday, March 16, 2012

Waris kanak-kanak berusia enam tahun dicari

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri:



Noorshaqiatina Aqira Sabarudin


ALOR SETAR 15 Mac - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kota Setar memohon kerjasama orang ramai untuk mengesan ibu kandung atau waris seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun, Noorshaqiatina Aqira Sabarudin.
Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Kota Setar, Mat Isa Ahmad berkata, kanak-kanak itu diserahkan kepada penjaganya, Zamaliah Ahmad kira-kira lima tahun lalu tanpa sebarang dokumen.
"Ibu kandung kanak-kanak tersebut, Noor Lelah Mohd. Noor dipercayai berasal dari Petaling Jaya, Selangor menyerahkan Noorshaqiatina Aqira kepada Zamaliah.
"Zamaliah telah berusaha mengesan wanita itu sejak lebih tiga tahun lalu untuk mendapatkan dokumen kelahiran kanak-kanak ini, namun gagal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Menurut Mat Isa, kes itu telah dirujuk ke mahkamah pagi ini untuk mendapatkan perintah jagaan sementara di bawah Subseksyen 19 (2) Akta Kanak-Kanak 2001 dan kanak-kanak itu kini diletakkan di bawah jagaan Zamaliah.
"Zamaliah memberitahu dia tidak mengenali secara rapat ibu kandung Noorshaqiatina Aqira dan sehingga kini wanita itu gagal dikesan," katanya.
JKM memohon ibu kandung Noorshaqiatina Aqira agar tampil menghubungi jabatan itu atau mana-mana individu yang mengetahui kedudukan wanita itu diminta menghubungi Pelindung Kanak-kanak Pejabat JKM Kota Setar, Mohd. Basharudin Samsudin atau Rosmini Meh 04-7202370/04-7202351.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment