Monday, April 9, 2012

Lembu NFC didakwa mati akibat keracunan



DAP hari ini mendesak Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar mengesahkan keselamatan daging lembu yang diusahakan National Feedlot Corporation ekoran dakwaan bahawa ternakan itu mengalami keracunan.

Setiausaha publisiti DAP, Tony Pua berkata demikian berdasarkan dokumen yang menunjukkan bahawa beberapa ekor lembu berkenaan mengalami keracunan kuprum yang teruk (severe copper poisoning).

"Menteri (Noh) juga perlu mengesahkan jika semua daging yang dikeluarkan oleh NFC adalah bebas daripada bahan kimia kuprum dan juga memaklumkan jika kementerian telah menjalankan pemeriksaan berikutan penemuan keracunan kuprum pada tahun lepas

"Apa yang rakyat perlu tahu ialah berapa banyak lembu yang telah mati ketika dibawah jagaan NFC, berapa angka yang terlibat dan adakah kesemua lembu ini dilupuskan dengan cara yang betul," katanya.

Pua berkata, ujian oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar itu dijalankan ke atas enam ekor lembu yang mati pada pertengahan Jun 2011.

Menurut Pua, ujian tersebut menunjukkan tahap kandungan kuprum melebihi julat normal untuk seekor lembu.

Jelasnya, hati lembu yang normal hanya mempunyai antara 25 hingga 100 bahagian per juta kuprum (ppm), sedangkan sampel yang diuji itu menunjukkan kandungan kumprum sebanya 172,98 bahagian per juta.

Ginjal lembu tersebut pula mengandungi 43.71 ppm kuprum, berbanding paras normal ialah 4-6 ppm," katanya lagi dalam satu kenyataan media.

Selain itu, Pua berkata, ujian lain yang dilakukan terhadap lembu tersebut menunjukkan terdapat 721.24 ppm kumprum.

"Perkara ini memerlukan perhatian serius kerana melibatkan produk daripada daging lembu yang berpenyakit dan mungkin telah dijual untuk kegunaan rakyat di Malaysia," katanya lagi.

Justeru, Pua mendesak supaya Noh mengesahkan ujian yang telah dijalankan ke atas lembu itu bagi memastikan keracunan itu tidak menjejaskan lembu lain.

Katanya, secara keseluruhan, lembu-lembu lain kemungkinan akan mengalami tahap kuprum yang berlebihan atau mungkin tidak akan mati semasa proses tersebut.

No comments:

Post a Comment