Thursday, July 26, 2012

Ramadhan Di Xinjiang China. Mohon Disebarkan




Masyarakat Islam di Xinjiang China tidak seperti umat Islam di negara lain di dunia. Ramadhan bagi mereka sgt sengsara dan penuh tekanan. Bukan kerana tidak dapat menjamah makan atau minum air buah-buahan disana, akan tetapi kerana undang-undang di sana tidak membenar kan mereka berpuasa. Berikut adalah beberapa perkara-perkara yang terpaksa di lalui oleh umat Islam di Xinjiang sepanjang Ramadhan.

Berpuasa dilarang sama sekali dah adalah bersalah mengikut undang Xinjiang Autonomous Uyghur Region (XUAR).

Sekolah sekolah Islam di beri budget makan tengah hari untuk pelajar mereka dan wajib bagi mereka untuk menjamah makanan tersebut.
Restoran restoran Islam haruslah beroperasi seperti biasa di bulan Ramadhan.

Imam-imam masjid di wajib kan berceramah mengenai keburukan berpuasa, jikalau enggan tindakan akan di ambil seperti di buang kerja atau sebagai nya.

Di masjid-masjid diletak kan security guard supaya memastikan kanak2 hingga yg berumor 18 tahun kebawah tidak dibenar kan masuk kedalam masjid. Ramai remaja-remaja Islam di buang sekolah kerana melanggar perintah tersebut.

Banyak lagi perkara yang di tekan keatas umat Islam di xinjiang yang kebanyakan berketurunan Uyghur. Tidak menghairan kan kenapa terjadi nya rusuhan pada tahun 2009 yg menyebab beribu bangsa Uyghur tercedera kerana kerana rusuhan agama. 200 ditahan dan 26 daripada mereka di hukum gantung. Uyghur ada bangsa moniriti yg tinggal di China sejak beratus tahun lama nya.

No comments:

Post a Comment