Friday, November 23, 2012

Aduan salah laku PDRM paling tinggi



Kajang: Polis Diraja Malaysia (PDRM) direkodkan sebagai agensi penguatkuasaan kerajaan yang diadukan melakukan salah laku tertinggi oleh Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC).

Statistik aduan salah laku direkod EAIC bagi tempoh April 2011 hingga 16 November 2012 menunjukkan dari jumlah keseluruhan 330 aduan yang diterima, sebanyak 237 aduan membabitkan PDRM masing-masing 17 aduan pada tahun lalu dan 220 untuk tahun ini.

Pengerusi EAIC, Datuk Heliliah Mohd Yusof, berkata antara aduan salah laku membabitkan PDRM berkaitan rasuah, tiada susulan selepas laporan polis dibuat, barang kes tidak dipulangkan selepas siasatan selesai selain gambaran polis mempunyai hubungan dengan kumpulan penjenayah atau pesalah.

Bagaimanapun, kita perlu tahu bahawa PDRM adalah agensi penguatkuasaan yang mempunyai keanggotaan paling ramai berbanding agensi lain iaitu dengan lebih 100,000 keanggotaan, maka kita tidak boleh menganggap angka itu menunjukkan PDRM mempunyai masalah salah laku yang serius.

Namun kita percaya, jumlah sebenar salah laku yang berlaku bukan saja dalam PDRM malah 18 lagi agensi penguatkuasaan yang berada di bawah pemantauan EAIC adalah lebih tinggi dari jumlah aduan diterima, katanya.

No comments:

Post a Comment