Taufan Sandy
Kelihatan rumah, kereta dan bot musnah teruk akibat Taufan Sandy yang melanda kawasan di New Jersey, Amerika Syarikat. - Foto EPA
Taufan Sandy
Sebahagian kawasan kediaman di Seaside Heights, New Jersey, yang rosak terusk akibat Taufan Sandy. – Foto EPA
Logo Presiden
Pemilihan Presiden Amerika Syarikat Barrack - Mitt
ANALISIS - Apabila bencana alam semula jadi melanda, seolah-olah seseorang atau pihak tertentu harus dipersalahkan dan akan jadi kambing hitam.

Menulis kepada seorang rakannya pada 1879, Perdana Menteri Britain, Benjamin Disraeli ketika itu menyatakan ketakutan beliau bahawa hasil tuaian yang teruk boleh menyebabkan partinya kalah dalam pilihan raya umum.

Memang benar. Selepas musim kelima hasil petani berkurangan, Disraeli kehilangan kuasa di tampuk pemerintahan pada tahun berikutnya.

Demokrasi telah berpindah sejak itu dan ia adalah sesuatu yang sukar untuk membayangkan bahawa taufan Sandy yang kini membadai Amerika Syarikat akan menentukan siapakah yang akan menduduki White House Januari depan.

Pengundian rasmi berlangsung Selasa depan. Beberapa negeri sudah pun mengadakan pengundian awal.

Kajian memang menunjukkan bencana alam masih boleh memberi kesan atau mempengaruhi cara mengundi seseorang.

Ahli sains politik mendapati penyandang semasa kerajaan boleh dihumban keluar pada sesi pemilihan berikutan bencana alam, pengundi lebih cenderung untuk menukar tampuk pemerintahan jika mereka dilihat gagal mencari jalan penyelesaian yang sempurna bagi menangani masalah tersebut.

Tetapi naluri pengundi untuk menghukum pemimpin untuk insiden-insiden yang buruk adalah "melebihi jika mereka menerima bantuan dan bantuan yang mencukupi," menurut John T. Gasper dari Carnegie Mellon University, yang menjalankan kajian itu, yang diterbitkan dalam American Journal of Sains Politik pada tahun 2011, dengan Andrew Reeves Boston University.

Pemimpin juga mempunyai peluang yang lebih baik untuk dipilih semula jika melakukan kerja-kerja yang baik selepas bencana alam.

Pada tahun 1965, taufan Betsy membunuh 75 orang di kawasan New Orleans ketika bandar itu bakal memilih Datuk Bandar yang baru.

Penyandangnya, Victor Shiro dapat meningkatkan imejnya selepas insiden ribut itu.

Dengan menyinsing lengan bajunya, menyertai operasi membersihkan kawasan dan terbang ke Washington untuk berkempen bagi mendapatkan lebih banyak dana, dia menonjolkan diri sebagai seorang pemimpin yang berkuasa yang bersedia membantu rakyat di kawasannya.

Beliau kemudiannya memenangi pilihan raya, memegang jawatan selama lima tahun lagi.

Sementara itu menurut Profesor Mark Pelling dari King College Londond dalam kajian yang dilakukannya pada 2008 bencana alam boleh memberi implikasi kepada politik di sesuatu tempat.  

Beliau berkata, Presiden Barack Obama dan pencabarnya dari parti Republikan, Mitt Romney, boleh mendapat manfaat daripada taufan Sandy menjelang berlangsungnya pemilihan presiden di negara itu.

Mengimbau kritikan yang ditujukan kepada George W. Bush bagaimana beliau mengendalikan taufan Katrina, Pelling mengatakan oleh kerana Bush mengambil masa beberapa hari sebelum turun ke kawasan bencana di New Orleans, beliau telah dituduh "lengan terlalu panjang" untuk respons terhadap ribut yang melanda.

Pelling dan Kathleen Dill mengkaji kesan bencana alam kepada tindakan politik di seluruh dunia, dan mendapati bahawa pemimpin-pemimpin di kedua-dua rejim demokratik dan autoritarian akan cuba untuk memanipulasi proses pemulihan selepas bencana untuk meningkatkan populariti mereka.

Satu gempa bumi tahun 1985 di Mexico City, yang mengakibatkan kira-kira 10,000 mati, juga dilihat sebagai faktor yang menyumbang kepada kehilangan kuasa parti yang memerintah selama 70 tahun.

Ramai ahli pembangkang telah memasuki politik selepas bergelar aktivis dalam usaha pemulihan selepas bencana alam.

Sepuluh tahun kemudian di sisi lain dunia, "Krisis Bawang" di India memainkan peranan penting dalam kerugian Parti Bharatiya Janata (BJP) dalam pilihan raya 1998 Delhi, menurut satu kajian 2012 yang dijalankan oleh penyelidik di Harvard Business School dan Universiti Loyola Marymount.

Harga bawang - tanaman ruji ekonomi India dan bahan ruji isi rumah India - melambung tinggi selepas beberapa musim kemarau.

Walaupun pengundi tidak menyalahkan kerajaan untuk kemarau yang melanda, laporan kajian menunjukkan, mereka melihat kepada pengendalian yang lemah dalam krisis itu dan ia menyerang dalam pilihan raya.

Di China, Mao pengganti Hua Guofeng begitu disokong oleh  selepas gempa bumi Tangshan pada 1976 apabila dia telah mengambil kuasa dari puak Parti Komunis terkemuka "Geng Empat."

Melawat kawasan yang terjejas dan menyatakan kesedihan beliau kepada mangsa-mangsa, ia menjadi modal Hua yang turut berjaya menghapuskan politik elit yang dilihat menguasai negara itu berdekat lamanya.

Menurut Pelling, rasa keakraban dan perasaan positif yang dikaitkan dengan tempoh pembersihan berikutan bencana lahir apabila pihak berkuasa tempatan dan kumpulan komuniti keluar membantu mangsa bencana yang biasanya berlangsung selama kira-kira seminggu lamanya.

Menurut Gasper, kehadiran taufan Sandy menjelang pemilihan presiden Amerika Syarikat menjadikan kesannya lebih sukar diramalkan -  nasib Romney dan Obama mungkin akan lebih dipengaruhi oleh bagaimana mereka dilihat bertindak balas terhadap krisis berbanding dengan realiti keadaan pada masa kini.

“Ia adalah acara perhubungan raya yang besar bagaimana mengambil bahagian untuk membantu mereka,"katanya kepada CNN.

Walaupun calon tidak mahu dilihat bermain politik dengan ribut ini, jika ada apa-apa nasihat untuk Obama dan Romney dalam minggu terakhir mereka, ia pasti: “gulung lengan baju anda dan senyum pada kamera.”

*Dipetik dari CNN