Monday, December 17, 2012

Rakyat Mesir lulus Perlembagaan baru



Kaherah: “Majoriti mudah rakyat Mesir meluluskan Perlembagaan kontroversi yang disokong Presiden Mohamed Morsi dan golongan Islam dalam pusingan pertama pungutan suara,” kata kumpulan Islam dan pembangkang semalam, memetik keputusan tidak rasmi.

Undian kelmarin di 10 wilayah termasuk Kaherah dibuat selepas berminggu-minggu bantahan besar-besaran anjuran gabungan pembangkang yang pada awalnya bertujuan menyerang pungutan suara itu, sebelum sebaliknya menyuarakan supaya draf itu ditolak pada saat-saat akhir.

Keputusan tidak rasmi pusingan pertama berdasarkan kiraan yang diberikan oleh pegawai, tidak mencapai matlamat yang diharapkan golongan Islam untuk mendiamkan pembangkang dan memberi ganjaran kepada perjudian Morsi mempercepatkan piagam itu.

Menjelang pagi semalam, dengan kebanyakan undian dikira, Parti Kebebasan dan Keadilan pimpinan Morsi berkata di laman webnya bahawa 56.6 peratus mengundi menyokong Perlembagaan dalam pungutan suara yang diadakan secara tergesa-gesa itu, secara kasar sama dengan jumlah yang dilaporkan media Mesir.

Undian kedua Sabtu depan

Undian pusingan kedua diadakan Sabtu depan, dan selepas itu keputusan rasmi akan diketahui.

Gabungan pembangkang utama, Barisan Penyelamat Kebangsaan, selepas undian ditutup malam kelmarin mengumumkan hampir dua pertiga pengundi menolak Perlembagaan yang dirangka majlis dikuasai golongan Islam.
Namun salah satu kumpulan utama gabungan itu, Popular Current, melaporkan dalam laman Facebook rasmi pagi semalam anggaran 56 pengundi meluluskan piagam itu, dengan pengiraan hampir tamat.

Keganasan antara penyokong dan penentang piagam itu berlaku di dua bandar raya terbesar Mesir, Kaherah dan Iskandariah, dalam masa 48 jam, dengan polis menangkis serangan golongan Islam ke atas ibu pejabat parti Wafd yang liberal di Kaherah malam kelmarin.

Menurut keputusan awal, majoriti mengundi menentang piagam itu di ibu negara, kubu kuat pembangkang. - AFP

No comments:

Post a Comment