Sunday, December 2, 2012

Singapura hantar pulang pemandu bas warga China

Kosmo! Online - Dunia:



KIRA-KIRA 100 orang pemandu bas bertindak mogok kerana membantah perubahan waktu kerja yang membuatkan mereka tidak lagi berpeluang untuk mendapat bayaran kerja lebih masa.


SINGAPURA - Pihak berkuasa Singapura akan menghantar pulang 29 orang pemandu bas dari China dan menjatuhkan hukuman kepada lima yang lain kerana mengambil bahagian dalam mogok selama dua hari untuk menuntut gaji serta kondisi kerja lebih baik.
Kementerian Sumber Manusia Singapura dalam satu kenyataan memberitahu, permit kerja 29 orang pemandu bas itu telah dibatalkan, sebelum pegawai imigresen menghantar mereka pulang ke China.
"Mogok ini telah dirancang. Ia mengganggu operasi pengangkutan awam dan mengancam ketenteraman awam," jelas kenyataan tersebut.
Sementara lima lagi pemandu telah ditahan dan akan didakwa atas tuduhan memulakan mogok pada 26 hingga 27 November lalu.
Sekiranya didapati bersalah, mereka berdepan hukuman penjara selama setahun atau denda sebanyak Sg$2,000 (RM4,978).
Di Singapura, mogok dalam kalangan pekerja perkhidmatan penting seperti pengangkutan awam adalah diharamkan, melainkan mereka sudah memberi notis 14 hari dan memenuhi pelbagai garis panduan lain. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1202&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2DuXCUz2b 
Hakcipta terpelihara 

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment