Monday, March 25, 2013

Musharraf pulang Pakistan

 Musharraf pulang  Pakistan
Musharraf ceria sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Karachi, semalam. Karachi: Bekas pemimpin Pakistan, Pervez Musharraf pulang ke tanah air semalam selepas lebih empat tahun hidup dalam buangan.

Beliau tidak takut dengan ancaman bunuh Taliban dalam usaha bertanding pilihan raya tidak lama lagi.
Bekas diktator berusia 69 tahun itu berkata, beliau sedia berdepan sebarang risiko untuk bertanding pada 11 Mei depan. Ia peralihan kuasa demokratik pertama dalam sejarah negara bersenjata nuklear yang banyak kali diketuai pemimpin tentera.


Rampas kuasa 1999

Musharraf merampas kuasa sebagai ketua tentera pada 1999 dan meninggalkan negara itu selepas meletak jawatan pada Ogos 2008 apabila Asif Ali Zardari dipilih sebagai presiden selepas isterinya, bekas perdana menteri Benazir Bhutto dibunuh.

Penerbangan Emirates dinaiki Musharraf dari Dubai mendarat jam 12.45 tengah hari (0745 GMT). Akaun rasmi Facebook dan Twitternya memberi ulasan berterusan termasuk menyiarkan mesej dan gambarnya dalam pesawat.

“Sudah duduk dalam pesawat untuk memulakan perjalanan pulang. Pakistan negaraku!” kata mesej dihantar ke akaun Twitter @P—Musharraf, dengan gambarnya memakai pakaian tradisi shalwa kameez putih gading.
Sesetengah penyokongnya dalam pesawat menjerit ‘panjang usia Musharraf’ menjengkelkan penumpang lain, menurut wartawan AFP.

Diberi jaminan perlindungan

Musharraf yang diberi jaminan perlindungan untuk menarik balik ancaman penahanan segera sekembalinya ke Pakistan, memberitahu media sebelum berlepas ke Karachi bahawa beliau tidak merasa gentar namun mengakui sedikit bimbang.

“Saya bimbang, ada banyak faktor tidak diketahui berkaitan keganasan dan pelampau, faktor tidak diketahui berhubung isu perundangan, berapa banyak saya perlu tunjuk prestasi (dalam pilihan raya),” katanya.

Beliau terpaksa membatalkan rancangan memberi ucapan dalam satu perhimpunan awam di makam bapa pengasas Pakistan, Mohammad Ali Jinnah kerana kebimbangan keselamatan dan sebaliknya memberi ucapan kepada penyokongnya di lapangan terbang yang dikawal ketat.

Polis menarik balik kelulusan untuk perhimpunan pinggir bandar selepas ancaman Taliban Pakistan untuk mengerahkan satu skuad pengebom bunuh diri untuk membunuh Musharraf.

Dalam satu kes perundangan yang sekian lama menjerat Musharraf, adalah pembunuhan Benazir apabila beliau memerintah negara itu pada Disember 2007, tiga bulan sekembalinya ke Pakistan daripada hidup dalam buangan. - AFP

No comments:

Post a Comment