Friday, April 12, 2013

Paul McCartney pemuzik paling kaya



London: Sir Paul McCartney menguasai carta muzik semula menduduki tangga teratas dalam Senarai Pemuzik Jutawan akhbar Sunday Times yang diterbitkan di Britain.

Bekas anggota Beatle itu berkongsi harta berjumlah £680 juta (RM3.2 bilion) bersama isteri Nancy Shevell, menurut penyelidik yang menyediakan senarai berkenaan.


Dia menduduki senarai pemuzik paling kaya sejak senarai itu disediakan pada 1989 apabila hartanya dianggar berjumlah £80 juta (RM374 juta).

Sebahagian kekayaannya adalah harta milik isterinya, pewaris sebuah syarikat pengangkutan Amerika Syarikat yang dikatakan bernilai £150 juta (RM701 juta).


McCartney bukan satu-satunya orang yang harta mereka meningkat hasil daripada perkongsian dengan isteri atau suami masing-masing. Gabungan harta Victoria dan David Beckham yang berjumlah lebih £200 juta (RM934 juta) meletakkan mereka dalam senarai 10 teratas. Sharon dan Ozzy Osbourne serta Chris Martin dan Gwyneth Paltrow turut tersenarai.


Andrew Lloyd Webber menduduki tangga kedua dalam carta itu dengan harta berjumlah £620 juta (RM2.9 bilion), diikuti oleh rocker Ireland, U2 yang memiliki harta sebanyak £520 juta (RM2.4 bilion).

Lima anggota One Direction mengumpul harta sebanyak £5 juta (RM23 juta) setiap seorang tahun lalu.


Bagaimanapun, perjalanan kumpulan itu masih jauh untuk menyaingi Adele yang menduduki tempat teratas Senarai Pemuzik Muda paling kaya dengan harta berjumlah £30 juta (RM140 juta).

Penyanyi itu meraih pendapatan £10 juta (RM47 juta) tahun lalu meskipun menghabiskan sebahagian besar masa pulih daripada pembedahan tekak dan melahirkan anak.


Harta Cheryl Cole dianggar berjumlah £14 juta (RM65 juta) sementara Leona Lewis dan Katie Melua masing-masing £12million (RM56 juta).


Nama baru dalam senarai jutawan muzik berusia 30 dan ke bawah termasuk Emeli Sande dan Ed Sheeran yang masing-masih bernilai £5 juta (RM23 juta). - DM

No comments:

Post a Comment