Tuesday, June 11, 2013

Asrama tempatkan 100 pekerja Nepal terbakar


MUAR 11 Jun - Sebuah blok asrama menempatkan lebih 100 warga negara Nepal yang bekerja di kilang perabot Lii Hen Group musnah dalam kebakaran di Kawasan Perindustrian Bukit Pasir, Sungai Terap di sini hari ini.
Bagaimanapun kejadian pukul 8.20 pagi itu tidak melibatkan kemalangan jiwa kerana hampir semua penghuni asrama berkenaan keluar bekerja di kilang tersebut yang jaraknya kira-kira setengah kilometer dari situ.
Kebakaran itu menyebabkan semua penghuni asrama berkenaan berlari pulang ke kawasan asrama untuk menyelamatkan barang berharga dan dokumen masing-masing namun gagal kerana asap tebal memenuhi blok itu.
Salah seorang penghuni, Bidyalal Mandeel, 23, yang sudah tiga tahun bekerja di situ tidak sempat menyelamatkan apa-apa kerana sejurus tiba di asrama api sedang marak.
"Asap sangat tebal menyukarkan kami masuk ke dalam. Semua barang termasuk barangan elektrik dan wang tunai tidak dapat diselamatkan," katanya.
Pengawal keselamatan di asrama berkenaan, Mohd. Kamal Sidek berkata, terdapat hampir 700 pekerja kilang terdiri daripada warga Nepal, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan Bangladesh tinggal di kawasan tersebut.
"Kebakaran dipercayai berpunca daripada litar pintas kerana semasa awal kebakaran kelihatan kepulan asap di bahagian wayar. Terdapat empat blok utama di asrama ini yang dilengkapkan dengan dapur untuk memasak di bahagian luar," katanya. - UTUSAN ONLINE


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130611/je_05/Asrama-tempatkan-100-pekerja-Nepal-terbakar#ixzz2VuU1uW3z
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment