Friday, July 26, 2013

Desakan Abdul Fatah As-Sisi supaya seluruh rakyat turun ke jalanraya esok bersamaan hari Jumaat bagi "memberikan kuasa kepada beliau berhadapan dengan pengganas" mendapat reaksi pelbagai

Desakan Abdul Fatah As-Sisi supaya seluruh rakyat turun ke jalanraya esok bersamaan hari Jumaat bagi "memberikan kuasa kepada beliau berhadapan dengan pengganas" mendapat reaksi pelbagai.Beberapa parti dan pertubuhan Islam melahirkan kebimbangan terhadap kenyataan yang keluar dari mulut seorang ketua tentera yang dilihat cuba mengheret Mesir ke kancah perang saudara. 

Apapun rata-rata berpandangan bahawa ucapan As-Sisi itu adalah "isytihar perang" kepada rakyatnya sendiri. Seperti yang disebutkan As-Sisi memang berhadapan tekanan setelah 3 minggu rampasan kuasa berlaku tetapi rakyat yang menolak rampasan kuasa saban hari keluar menyatakan pendirian mereka.

Dengan keruian saham yang dicatatkan semalam lebih LE5 juta, perkhidmatan kereta api dalam negara juga dilaporkan kerugian LE4 juta, sektor pelancongan yang terjejas teruk, keanggotaan Mesir digantung dari Kesatuan Afrika, keengganan beberapa negara luar mengiktiraf kerajaan Sisi maka ini semua memberi tekanan yang dahsyat kepadanya.

Dilaporkan semalam Amerika kini mula ragu dengan kebolehan orang suruhannya, Sisi. Walaupun perancangan jahat menggulingkan Mursi ini turut melibatkan Amerika tetapi Amerika tidak ingin imejnya sebagai kuasa dunia terjejas. Semenjak rampasan kuasa, lebih 200 nyawa menjadi korban.

Amerika telah memberi tempoh masa seminggu kepada Sisi untuk menyelesaikan krisis ini. Sebagai 'hukuman awal' kepada Sisi, Amerika menangguhkan penghantaran bantuan empat buah jet pejuang F-16 kepada Mesir memandangkan situasi semasa negara itu. Jika Sisi gagal dalam tempoh yang diberikan, tidak mustahil Sisi menerima nasib yang sama seperti Mubarak. Meskipun Mubarak boneka Amerika tetapi ketika kemuncak penentang rakyat Januari 2011, Mubarak diminta berundur kerana dilihat tidak lagi berguna untuk dikekalkan.

Demikian bekerja dengan orang jahat, bukan sekadar habuan tidak diberi. Kemungkinan diri menjadi mangsa.

No comments:

Post a Comment