Wednesday, August 7, 2013

Innalillah, menjelang aidulfitri, pemimpin muslim di Pattani mati ditembak

#‎PATTANI‬ 

Innalillah, menjelang aidulfitri, pemimpin muslim di Pattani mati ditembak

Seorang pemimpin Muslim yang dipandang sebagai tokoh utama dalam usaha untuk menamatkan pertengkaran berdarah di selatan Thailand mati ditembak. Insiden ini meningkatkan kebimbangan mengenai masa depan rundingan damai kerajaan Thailand dengan warga Muslim selatan negara itu.

Imam Yacob Raimanee dari Pattani Central Mosque - rumah ibadah utama umat Islam di salah satu daripada beberapa wilayah selatan yang dilanda kekerasan - ditembak mati pada petang Isnin semalam (5/8/2013) di bandar Pattani, pihak polis mengatakan.

Pembunuhan itu terjadi meski sudah kesepakatan antara Thailand dan pejuang Muslim dari daerah tersebut untuk cuba mengelakkan pertumpahan darah selama bulan suci Ramadhan, yang berakhir minggu ini.

Pertempuran di wilayah yang didominasi Muslim di selatan Thailand dilaporkan telah mengorbankan lebih dari 5.700 jiwa sejak tahun 2004.

Wilayah-wilayah selatan Thailand iaitu Pattani, Yala dan Narathiwat dulunya sebahagian daripada kesultanan mandiri Melayu sampai dijajah oleh Thailand Buddha pada tahun 1909. Kira-kira 80 peratus penduduk wilayah itu adalah Muslim berbahasa ‪#‎Melayu‬.

No comments:

Post a Comment