Monday, September 9, 2013

Wanita dipenjara dua dekad terlepas hukuman mati

Wanita dipenjara dua dekad terlepas hukuman matiGambar pada 1 Ogos lalu menunjukkan Milke tiba untuk sesi memberi keterangan di mahkamah Maricopa County, Phoenix. - Foto AP 

Phoenix: Seorang wanita Arizona yang menunggu lebih dua dekad untuk menjalani hukuman mati dibebaskan dengan jaminan Jumaat lalu.

Ia berikutan keputusan seorang hakim memutuskan tiada bukti langsung mengaitkan Debra Milke dengan kematian anak lelakinya.
Hanya ada satu bukti iaitu pengakuannya kepada seorang detektif yang dipersoalkan kejujurannya.


Milke dibebaskan dari penjara Maricopa County selepas penyokongnya membayar jaminan AS$250,000 (RM831,880).

Mahkamah Rayuan membatalkan sabitannya Mac lalu dengan menekankan pendakwa raya sepatutnya mendedahkan maklumat yang menimbulkan keraguan terhadap kredibiliti detektif yang sudah bersara itu yang mendakwa Milke membuat pengakuan.

Milke, 49, tidak dilepaskan sepenuhnya, namun seorang hakim berkata, dia mungkin bebas tetapi perlu bersedia untuk satu perbicaraan baru dalam kes yang menjadikannya antara tahanan paling dimusuhi.

Bunuh anak tuntut bayaran insurans
Milke disabitkan atas kematian anak lelaki berusia empat tahun, Christopher, yang didakwa dibunuh untuk mendapatkan bayaran insuran berjumlah AS$5,000 (RM16,636).

Ibunya dituduh memakaikan anak lelakinya pakaian kegemaran pada Disember 1989 dan memberitahu dia akan berjumpa Santa Claus di pusat beli-belah sebelum menyerahkannya kepada dua lelaki yang membawa kanak-kanak itu ke padang pasir dan menembaknya.

Tertuduh dipenjarakan sejak 1990. Seorang peguam bela memberitahu hakim minggu lalu Milke akan tinggal di sebuah rumah yang dibeli penyokongnya.

Pendakwa raya enggan mengulas berhubung pembebasan itu dan tidak merayu bon.
Ibu Milke berasal dari Jerman dan berkahwin dengan anggota polis tentera udara Amerika di Berlin pada 1960-an. Milke mendapat sokongan kuat dari penduduk negara itu dan Switzerland.
AP 

No comments:

Post a Comment