Thursday, October 31, 2013

7 juta remaja hamil


London: “Jumlah remaja hamil di negara membangun semakin menurun tetapi lebih tujuh juta gadis bawah umur 18 tahun masih melahirkan bayi setiap tahun,” menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), semalam.

Dana Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Aktiviti Kependudukan (UNFPA) menegaskan remaja hamil bawah usia 14 tahun menghadapi masalah sosial dan kesihatan berbanding wanita berumur bawah 18 tahun di negara membangun.
Laporan berkenaan meliputi kajian mengenai kelahiran wanita bawah 18 tahun di seluruh negara, menggariskan punca remaja hamil dan tindakan yang perlu diambil bagi mengatasi masalah itu.

“Realitinya kehamilan remaja biasanya bukan secara sengaja tetapi kerana tiada pilihan dan di luar kawalan seseorang gadis,” kata pengarah eksekutif UNFPA, Dr. Babatunde Osotimehin.


“Ia berlaku kerana sedikit atau tiada langsung akses ke sekolah, pekerjaan, maklumat bermutu dan penjagaan kesihatan.” katanya.


Laporan itu turut menegaskan kadar tinggi remaja hamil berkaitan dengan masalah sosial lain: “Kehamilan awal menggambarkan kelemahan, kemiskinan dan tekanan” daripada pasangan, rakan, keluarga dan komuniti. Dalam kebanyakan situasi, ia kesan hubungan seksual ganas.

Bukti isu itu ketara di negara maju dengan 95 peratus kelahiran remaja bawah 18 tahun berlaku di sana. Sebanyak 10 peratus wanita berusia 20-24 tahun di Timur Tengah dilaporkan melahirkan seorang bayi sebelum berusia 18 tahun, sementara 22 peratus lagi di Selatan Asia dan 28 peratus di Barat dan Tengah Afrika, kata laporan itu.

Menurut laporan itu beberapa negara menunjukkan kadar kelahiran wanita sebelum 15 tahun mula menurun seabad lalu.

“Aliran berkahwin awal dan dirancang semakin menurun tetapi secara keseluruhan ia memerlukan tindakan segera,” menurut laporan berkenaan

Menurut Osotimehin, kelahiran atau kehamilan remaja tidak boleh diterima.

“Sama ada naik atau turun bukan isunya. Bilangan 7.3 juta itu sangat tinggi,” katanya. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/10/3

No comments:

Post a Comment