Wednesday, October 9, 2013

Ancam cuba bunuh lagi

New York: Pengganas Taliban yang menembak Malala Yousaafzai mengancam untuk cuba membunuh pelajar itu lagi jika berpeluang berbuat demikian.

Malala, 16, terselamat selepas ditembak di atas bas sekolah tahun lalu di Lembah Swat selepas mencetuskan kemarahan kumpulan itu menerusi kempennya yang lantang dan berani agar kanak-kanak perempuan diberi pendidikan.


Namun, jurucakap Taliban Shahidullah Shahid kelmarin berkata, remaja terbabit masih menjadi sasaran selepas menerbitkan buku mengenai pengalaman pahit yang dilaluinya itu.

Menurut Shahidullah, Malala bukan remaja perempuan yang berani dan tiada ketabahan. “Dia masih menjadi sasaran kami dan jika berpeluang membunuhnya maka kami akan rasa berbangga kerana dia menyerang Islam.


“Islam melarang membunuh wanita kecuali mereka yang menyokong kekufuran dan mencetuskan perang terhadap agama kami,” katanya.


Malala ditembak di kepala berhampiran dengan mata kiri Oktober tahun lalu selepas dia menyeru agar kanak-kanak perempuan diberi pendidikan ekoran pengharaman Taliban yang melarang golongan itu pergi ke sekolah di tempat tinggal mereka di Pakistan.

Walaupun menerima ancaman serangan asid dan penderaan terhadap kanak-kanak perempuan yang ke sekolah, Malala tetap ingkar dan berazam untuk meneruskan persekolahannya. Dengan sokongan bapanya, Ziauddin, Malala menulis diari secara maya dan melakukan wawancara dengan wartawan bagi menggalakkan kanak-kanak perempuan mendapatkan pendidikan menyebabkan dia menjadi sasaran. Buku autobiografinya ‘I Am Malala’ mengisahkan lelaki bersenjata yang melepaskan tiga das tembakan ke arahnya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ancamcubabunuhlagi/Article/index_html#sthash.HHuQsuM3.dpuf

No comments:

Post a Comment