Saturday, October 26, 2013

AS intip perbualan 35 pemimpin dunia

AS intip perbualan  35 pemimpin dunia
Jay Carney (kiri) dan Edward Snowden. 
Pendedahan terbaru bekas kontraktor, Edward Snowden, melalui akhbar Britain

London: Amerika Syarikat memantau perbualan telefon 35 pemimpin dunia, menurut dokumen sulit yang dibocorkan bekas kontraktor Edward Snowden, lapor akhbar The Guardian, kelmarin.
Nombor telefon pemmpin dunia itu disampaikan kepada Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) oleh seorang lagi pegawai jabatan kerajaan lain, kata dokumen itu, lapor The Guardian dalam laman webnya.


Kongsi nombor telefon 

Memo itu menyatakan, kakitangan Rumah Putih, Jabatan Negara dan Pentagon digesa berkongsi nombor telefon ahli politik asing.

Dokumen berkenaan yang dilihat oleh The Guardian ditulis pada penggal kedua pentadbiran bekas Presiden George W Bush ketika Condoleezza Rice adalah Setiausaha Negara dan beberapa bulan sebelum Donald Rumsfeld melepaskan jawatan Setiausaha Pertahanan.

Ia juga menyatakan, seorang pegawai Amerika yang tidak dinamakan menyerahkan lebih 200 nombor termasuk 35 pemimpin dunia kepada NSA yang segera mengarahkannya dipantau.
Pendedahan ini pasti meningkatkan ketegangan diplomatik di antara Amerika dan sekutunya selepas Canselor Jerman, Angela Merkel menuduh Washington mengintip perbualannya.

Selepas dakwaan Merkel diketahui umum, Setiausaha Akhbar Amerika, Jay Carney membuat kenyataan bahawa Amerika tidak memantau dan tidak akan memantau komunikasinya.

Bagaimanapun, cubaan itu gagal menamatkan kemarahan Merkel kerana Amerika tidak menafikan bahawa ia benar-benar mengintip sekutunya.

Pendedahan akhbar The Guardian itu membayangkan pengintipan Amerika terhadap pemimpin dunia lebih meluas daripada apa yang dianggap sebelum ini dan mungkin membayangi sidang kemuncak Kesatuan Eropah (EU) di Brussels.

Perancis dan Itali juga menimbulkan kebimbangan mengenai laporan Amerika memantau rangkaian komunikasi mereka.

Di Brussels, Perancis dan Jerman mendesak Amerika bersetuju kepada undang-undang baru perisikan.

Paris, Berlin adakan rundingan

Paris dan Berlin akan cuba mengadakan rundingan dua hala dengan Washington bagi mencapai persefahaman hujung tahun ini mengenai peri laku dari segi perisikan di kalangan negara sekutu, kata Presiden Kesatuan Eropah (EU), Herman Van Rompuy pada hari pertama EU bersidang.

Beliau berkata, negara lain juga boleh turut serta jika mereka mahu.
Badan eksekutif EU, Suruhanjaya Eropah (EC) minggu ini menyokong cadangan memerlukan syarikat teknologi Amerika mendapatkan kebenaran sebelum menyerahkan data warganya kepada agensi perisikan Amerika.

Parlimen Eropah menggantung perjanjian berkongsi data bank selepas akhbar Jerman, Der Spiegel mendedahkan NSA memantau sistem pemindahan bank antarabangsa, Swift. - AGENSI

No comments:

Post a Comment