Monday, October 14, 2013

Kumpulan khas jejak Misuari


Manila: Polis Filipina berkata, ia sudah memaklumkan pasukan pengesannya agar menjejaki pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari.

Timbalan Ketua Pengarah Felipe Rojas Jr yang juga timbalan ketua operasi berkata, lima pasukannya dengan masing-masing terdiri daripada tujuh anggota dibentuk untuk menjejaki Misuari yang dituduh mendalangi pemberontakan Zamboanga bulan lalu.
Pasukan itu dibentuk selepas hakim Eric Elumba di mahkamah Zamboanga City mengeluarkan waran tangkap terhadap Misuari dan komander MNLF iaitu Habier Malik, Assamin Hussin, Bas Akri dan beberapa yang lain.

Menurutnya, Misuari kali terakhir dilihat di Talipao, Sulu, tetapi sering berpindah dari satu tempat ke tempat lain.


Polis berkata, saudara-mara mangsa yang dibunuh anggota MNLF yang tidak berpuas hati turut memburu Misuari.


Beberapa anggota MNLF yang ditahan sebelum ini mendakwa mereka dijanjikan bayaran 10,000 peso (RM738) sebagai upah menyertai “perhimpunan aman”. Mereka tidak tahu-menahu yang mereka akan diberikan senjata api bagi menentang tentera kerajaan.

Rojas berkata, wang ganjaran pasti akan diberikan terhadap maklumat yang membawa kepada penangkapan Misuari, tetapi pihak berkuasa masih belum menentukan jumlah yang akan diberikan.

Dalam kes Habier, Rojas berkata, mereka perlu mengesahkan statusnya. - Agensi

No comments:

Post a Comment