Wednesday, December 4, 2013

Bangkok kembali tenang buat seketika


BEBERAPA anggota polis berjabat tangan dengan penentang Yingluck selepas tunjuk perasaan di Bangkok dihentikan buat sementara waktu semalam.


BANGKOK - Polis Thai semalam tidak melakukan halangan di bebe- rapa pejabat kerajaan semalam, sekali gus tiada pertempuran berlaku dengan para penunjuk perasaan antikerajaan.
Polis menyatakan, pihaknya tidak lagi menggunakan kekerasan terhadap para penunjuk perasaan yang mahu menggulingkan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra.
Perubahan taktik itu dibuat sele- pas berlaku pertempuran ganas antara kedua-dua pihak sehingga polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air serta peluru getah.
Keadaan tenang itu berlaku ketika negara ini bersedia untuk meraikan ulang tahun keputeraan Raja Bhumibol Adulyadej yang ke-86.
"Terdapat persefahaman bahawa keadaan mesti tenang pada hari bertuah itu," kata Ketua Majlis Keselamatan Kebangsaan, Paradorn Pattanatabut kepada agensi berita AFP.
"Ia merupakan tanda-tanda yang positif dan perbincangan akan dibuat selepas ulang tahun keputeraan itu berakhir.
"Masalah yang berlaku di negara ini akan mengambil masa menerusi perundingan," tambahnya.
Tunjuk perasaan anti-Yingluck itu berlangsung sejak 24 November lalu.
Para penunjuk perasaan mahu menggantikan kerajaan pimpinan Yingluck dengan satu majlis rakyat.
Empat orang terbunuh dan 250 orang cedera dalam pertempuran ganas yang berlaku sejak Sabtu lalu.
Ketua penunjuk perasaan, Suthep Thuegsuban berikrar akan menggulingkan Yingluck yang dianggap boneka kepada bekas perdana menteri, Thaksin Shinawatra.
Thaksin merupakan abang Yingluck.
Yingluck merupakan pemimpin parti Pheu Thai.
Thaksin digulingkan dalam rampasan kuasa tentera pada 2006 sebelum didapati bersalah atas tuduhan rasuah dua tahun kemudian. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1204&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2mSHdlIue 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment