Thursday, December 26, 2013

Peringati tragedi tsunami, nelayan di Aceh tidak turun ke laut


Gambar fail bertarikh 2 Januari 2005, menunjukkan sekumpulan anggota penyelamat mendekati mayat-mayat mangsa tsunami di sebatang sungai di Banda Aceh, Sumatera. - REUTERS
BANDA ACEH 25 Dis. - Nelayan-nelayan di wilayah ini sepakat untuk tidak turun ke laut selama dua hari sebagai memperingati ulang tahun kesembilan tragedi tsunami esok.
Ratusan nelayan di wilayah ini sebaliknya, akan menyibukkan diri dengan melakukan kerja-kerja menjahit atau memperbaiki jala.
Di Krueng Aceh, pelabuhan Lampulo, daerah Kuta Alam, Banda Aceh, terdapat 400 nelayan yang sebelum ini keluar mencari rezeki di laut sudah kembali ke daratan.
Menurut Panglima Laut Lhok Krueng Aceh, Tabrani, adat untuk tidak turun ke laut di Aceh selama sehari pada 26 Disember iaitu hari berlaku tragedi tsunami pada 2004 itu dicapai berdasarkan persetujuan dengan semua nelayan.
Bagaimanapun, seluruh nelayan di wilayah itu juga membuat keputusan untuk tidak turun ke laut pada hari berikutnya 27 Disember kerana hari Jumaat bertepatan dengan hari pantang melaut bagi nelayan Aceh.
Menurut Tabrani, mana-mana nelayan yang enggan mengikut adat dan berkeras untuk turun ke laut akan dikenakan hukuman berdasarkan ketetapan adat iaitu mereka tidak dibenarkan mencari rezeki di laut selama tujuh hari.
Nelayan yang terlambat kembali ke daratan juga akan dikenakan hukuman tidak dibenarkan mendekati Sungai Krueng Aceh.
"Semua bot nelayan akan diminta untuk terus berada di muara sungai sehingga selesai majlis doa selamat diadakan," jelas Tabrani lagi.
Pantang melaut kepada nelayan-nelayan Aceh akan mula berkuat kuasa pada pukul 6 pagi esok dan berakhir pada pukul 4 petang hari Jumaat.
"Sehingga hari ini, belum ada nelayan yang melanggar adat itu," katanya.
Pada 2004, tragedi tsunami yang dicetuskan gempa bumi kuat mengorbankan kira-kira 286,000 orang di 14 buah negara termasuk di Aceh yang mencatatkan lebih 170,000 kematian. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131226/lu_02/Peringati-tragedi-tsunami-nelayan-di-Aceh-tidak-turun-ke-laut#ixzz2ocbqep00
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment